Werken aan talent-ontwikkeling met de KSF Branchecertificaten
Eind juni hebben 40 medewerkers van VHD het KSF Branchecertificaat A in ontvangst genomen. Ons lid HDLG heeft ze voorbereid op de examens. We spreken Frank de Klerk, mede-eigenaar, over de branchecertificaten en talentmanagement. Wat zie je als belangrijke toegevoegde waarde van branchecertificaat A voor de medewerker klantcontact?
“Talentontwikkeling is het meest succesvol als er sprake is van een helder en gemeenschappelijk doel,” legt Frank uit. “Het certificaat vormt dit gemeenschappelijke doel doordat het van waarde is voor zowel de organisatie als de medewerker”.
Op welke manier past certificering van medewerkers in het talentmanagement van bedrijven?
“Strategisch talentmanagement heeft als doel om alle energie en talent dat zich in de organisatie bevindt, in te zetten om de ambitie van de organisatie te realiseren. Dat doe je in drie stappen: talent meten, talent inzetten, talent ontwikkelen. Een certificeringstraject concretiseert de stap ‘talent ontwikkelen’ binnen strategisch talentmanagement.”
Hoe kun je met strategisch talentmanagement inspelen op de ontwikkelingen in de huidige en toekomstige arbeidsmarkt?
Daarin ziet Frank een uitdaging: “De grootste uitdaging voor organisaties de komende periode is het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving waarin de juiste medewerkers met plezier èn voldoende ruimte voor hun talenten tot mooie resultaten komen. Als het je lukt om dat te creëren, trek je de juiste mensen aan en houd je de juiste mensen betrokken.”
Tekst en foto: Klantenservice Federatie