De buitendienst als stabiele omzetgenerator
Buitendienstmedewerkers zijn het gezicht van een merk. Zelfs nu tijdens de pandemie geeft twee derde van de consumenten aan nog steeds persoonlijke service te willen – kan jouw buitendienst aan de hoge verwachtingen van klanten voldoen? Zijn ze toekomstbestendig en herkennen ze nieuwe omzetkansen?
Een goede buitendienstmedewerker beschikt over alle informatie
Om goede service op locatie te kunnen leveren is connectiviteit cruciaal; 79 procent van de professionals in de buitendienst zegt dat het onmogelijk is om geweldige klantenservice te bieden zonder volledige context. Eén centrale informatiebron voor data geeft de complete organisatie inzicht in de gehele customer experience, van sales tot marketing. Dit bevordert de algehele afstemming, communicatie en samenwerking. Uit onderzoek blijkt dat bij 45% van de mobiele medewerkers veel tijd verloren gaat vanwege onjuiste of verouderde informatie. Zorg dus dat buitendienstmedewerkers over een compleet beeld van de klant en de opdracht beschikken en toegang hebben tot een kennisdatabase op hun verbonden mobiele apparaat, voordat ze op de servicelocatie aankomen. Als alle informatie eenvoudig toegankelijk is op één plaats stijgt de efficiency en worden meer problemen in één keer opgelost. Dit resulteert in een hogere klanttevredenheid en nieuwe zakelijke kansen voor je bedrijf.
Een gemotiveerde buitendienstmedewerker zorgt voor extra omzet
In de buitendienst kunnen één ontevreden klant, of meerdere bezoeken zonder oplossing bij een klant, of weinig tot geen inzicht in zijn servicestatus funest zijn voor de klantloyaliteit. Buitendienstmedewerkers weten dat ze een cruciale rol spelen in de customer experience: 85% voelt zich verantwoordelijk voor klantbehoud. Succesvolle bedrijven beschouwen de buitendienst nu als een essentiële functie die omzet en meerwaarde oplevert. 71% van de buitendienstmedewerkers van goed presterende organisaties (die hun klanttevredenheid als uitstekend beoordelen) zegt gemotiveerd te zijn om te upsellen – tegen 49% bij slecht presterende organisaties (die hun klanttevredenheid als redelijk of slecht beoordelen).
Hoe maak je de buitendienst toekomstbestendig?
Als je bedrijf onlangs investeringen in technologie voor de buitendienst heeft gedaan, ben je al op de juiste weg om de buitendienstactiviteiten toekomstbestendig te maken. De volgende stap is je oplossing voor buitendienstbeheer koppelen aan je CRM-platform (customer relationship management) om een volledig beeld te krijgen van de klant – en vervolgens de effectiviteit te meten. Er zijn acht belangrijke cijfers om de voortgang te meten, van de uitvoering – zoals het percentage in één keer geslaagde reparaties en de vereiste tijd om de locatie te bereiken – tot het cruciale cijfer: de klanttevredenheid.
Effen het pad naar succes met Field Service Management
Een succesvolle buitendienst heeft dus de juiste tools, technologie en training om beter te kunnen inspelen op directe klantbehoeften en nieuwe omzetmogelijkheden in kaart te brengen. Je kunt overigens de omzet niet alleen vergroten door je mobiele medewerkers te trainen om omzetkansen te herkennen tijdens hun werk op locatie, maar ook door gebruik te maken van prestatie-inzichten op basis van AI. AI biedt inzicht in data over activa, zodat je bijvoorbeeld kunt zien dat de garantie voor bepaalde apparatuur is verstreken of werkzaamheden niet worden gedekt door het contract voor preventief onderhoud. Ook kun je aanbevelingen krijgen over aanvullende diensten om te verkopen. Met goed buitendienstbeheer kun je op een innovatieve manier bepalen hoe je proactief en efficiënt voldoet aan de behoeften van de klant en stimuleer je de zakelijke groei met geautomatiseerde communicatie, gekoppelde informatie en AI-gebaseerde inzichten. Ontdek hoe jouw buitendienst nu, in het nieuwe normaal en daarna, succes kan boeken en een stabiele omzetgenerator wordt!
Dit artikel verschijnt op initiatief van Salesforce