Klantbeleving als uitgangspunt voor jouw strategie

Klantbeleving als uitgangspunt voor jouw strategie
  • 3 januari 2022
  • Sales BBP Media

Steeds meer organisaties kennen het belang van een goede klantbeleving. Zeker in dit digitale tijdperk is customer experience (cx) voor veel organisaties een manier om zich te onderscheiden van de rest. Echte impact met een goede klantbeleving kun je pas maken als cx ook onderdeel van je strategie is. Maar hoe doe je dat?

Om strategische keuzes te maken en deze met concrete acties te implementeren is het belangrijk om een goede basis aan kennis en skills te hebben. Van Customer Centric Leiderschap tot Service Excellence en Service Design, het helpt je bij het maken van de juiste keuzes. Tijdens de post-master opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie van Beeckestijn Business School leer je hoe je de klantbeleving in jouw organisatie kan verbeteren.

Praktische toepassing
In 12 dagdelen ga jij aan de slag met onderwerpen als: CX strategie, klantwaarde management, onderzoek, de rol van het merk en de digitale customer experience. Tijdens de hele opleiding wordt je geïnspireerd om je nieuwe kennis direct in de praktijk toe te passen. Bijvoorbeeld door tijdens de Harvard Casedag in groepjes aan de slag te gaan met een concrete case.

Ervaring alumnus Fedosja van der lee
Hoe is het om deze post-master opleiding te volgen en wat levert het op? Alumnus Fedosja van der Lee deelt haar ervaring: ‘Bij mijn werkgever houd ik me als digitaal strateeg bezig met het realiseren van (online) resultaat, in langlopende samenwerkingen met onze klanten. Om het creëren van een waardevolle en bijzondere klantbeleving (voor onze klanten en de klanten van klanten) nog meer kracht bij te kunnen zetten heb ik deze opleiding gevolgd.’

Een frisse blik
Wat was voor Fedosja het belangrijkste leermoment uit de opleiding? ‘Super cliché, maar dat je uit elk college wel iets oppikt. De opleiding bestaat uit colleges over diverse onderwerpen en het was heel fijn om weer eens uit de dagelijkse gang van zaken te stappen en in een omgeving met studiegenoten bezig te zijn met nieuwe of reeds bekende onderwerpen. Ook colleges over reeds bekende onderwerpen zijn dan toch weer interessant. Je kijkt met een andere blik naar de materie.’

Actieplan
Tijdens de opleiding werk je aan een actieplan. In dat actieplan ga je direct aan de slag gaat met een vraagstuk voor jouw organisatie of opdrachtgever. ‘Bij mijn werkgever werken we voor veel verschillende klanten. Ik ben gaan onderzoeken wat er nodig is om voor deze klanten te mogen blijven werken, met andere woorden; hoe zorgen wij ervoor dat ze, nu en in de toekomst, blijven kiezen voor ons als strategisch digitaal partner. Ik heb de organisatie geanalyseerd, collega’s om input gevraagd, klanten 1-op-1 gesproken en heel veel (nieuwe) inzichten opgedaan. De strategie die ik in mijn plan heb uitgewerkt richt zich op het versterken van de merkbeleving, het toevoegen van processen in de samenwerking en het verankeren van de relatie met onze klanten.’

Belangrijke momenten specialer maken
‘Ik heb door mijn onderzoek naar de huidige klantbeleving zelf ook weer vernieuwde inzichten gekregen. In mijn dagelijkse werk met klanten gebruik ik deze inzichten al om belangrijke momenten nog net iets specialer te maken, denk aan extra aandacht voor een 1e oplevering van werk of de livegang van een website. Daarnaast werk ik samen met een aantal klanten om voor henzelf inzichtelijk te krijgen op welke momenten en op welke manier zij, in de klantreis van hun doelgroep, het verschil kunnen maken. Erg leuk om in verschillende omgevingen aan de slag te zijn met het verbeteren van de customer experience.’

De kers op de taart
Wat de opleiding Fedosja op persoonlijke gebied heeft gebracht? ‘Een frisse kijk op de ontwikkelingen die om ons heen gaande zijn en extra handvatten om meer aandacht voor het belang van customer experience te krijgen. Maar daarnaast ook waardevolle nieuwe contacten. De opleiding volgen met studiegenoten die intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren over customer experience was fijn! Je krijgt daardoor goede discussies over uiteenlopende onderwerpen. En samen aan een CX-plan werken op de Harvard Business Case-dag was, in mijn ogen, de kers op de taart.’

De tip van Fedosja
‘Vergeet het belang van (nieuwe dingen) leren niet. Stap even uit de dagelijkse gang van zaken en stel je open voor nieuwe input en andere invalshoeken. En twijfel je nog over het belang van customer experience? Niet doen. Elke organisatie kan op eigen wijze klantgericht zijn en door klanten echt te begrijpen een bijzondere klantbeleving realiseren. Succes!’

Klantbeleving als uitgangspunt voor jouw strategie
Leer hoe je de klantbeleving binnen een organisatie naar een hoger niveau tilt. Met de post-master opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie ben je in staat de customer experience te analyseren, onderwerpen en ook te implementeren. Wil jij je onderscheiden met een goede klantbeleving? Lees meer over de opleiding.

Make impact   
Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen

Dit artikel verschijnt op initiatief van Beeckestijn Business School

comments powered by Disqus