ACM geeft boete voor misleidende telefonische verkoop reisvouchers
De Autoriteit Consument & Markt heeft een boete van 50.000 euro opgelegd aan de eigenaar van Travelance voor misleidende en agressieve telefonische verkoop van reisvouchers voor stedentrips.
Het bedrijf belde consumenten zogenaamd als ‘bedankje’ voor het invullen van een online vragenlijst. In werkelijkheid was het doel om de consumenten vouchers voor stedentrips te verkopen. Consumenten die waren gebeld, werden daarna met agressieve incasso onder druk gezet om te betalen voor iets waarmee ze niet hadden ingestemd. Er zijn ook geen aanwijzingen dat consumenten via de website van Travelance daadwerkelijk een reis konden boeken. De ACM ontving hierover via haar consumentenloket ACM ConsuWijzer veel meldingen.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘Consumenten onder druk zetten om te betalen voor iets waarmee zij helemaal niet hebben ingestemd, is een agressieve handelspraktijk. Zulke praktijken mogen nooit lonend zijn voor ondernemers. Daarom leggen wij een deze boete op. Daarbij houden we rekening met de ernst en duur van de overtreding, maar ook met de omzet en omvang van het bedrijf. Ons advies aan consumenten is: zeg dat je geen interesse hebt, dat je niet meer gebeld wilt worden en verbreek de verbinding.’