Slechts 51% marketeers definieert Moment of Truth

Slechts 51% marketeers definieert Moment of Truth
  • 1 juni 2022
  • Redactie

Voor elk merk of product is er één moment dat beslissend is voor het wel of niet kopen van het product of de dienst. Uit de vele gesprekken die DVJ Insights jaarlijks voert met marketingdirecties wordt duidelijk hoe belangrijk dit moment is en hoeveel effort nodig is om effectief te zijn tijdens dit belangrijke moment.

Wat marketeers tijdens ‘The ultimate Moment of Truth’ doen om de gunst van de consument of klant te veroveren, blijkt uit de jaarlijkse Brand Growth-studie van DVJ Insights onder ruim 2.300 marketingprofessionals in Europa.

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 51% van alle marketeers een duidelijke definitie heeft van de ‘Moment of Truth’. Dat betekent ook dat voor 49% van de marketeers dit belangrijke moment niet gedefinieerd is. Lisette Kruizinga-de Vries, teamlead Science & Analytics bij DVJ Insights en verantwoordelijk voor het Brand Growth-onderzoek: ‘Traditioneel zien we veel aandacht in de wetenschap voor de MoT van consumenten. Je zou dan ook verwachten dat B2C-marketeers vaker een MoT gedefinieerd hebben. Niets is minder waar. Onder B2B-marketeers heeft 61% een duidelijk beeld van de MoT, ten opzichte van 45% onder hun B2C-collega’s.'

Het belang van het hebben van een helder beeld over de MoT wordt duidelijk als je kijkt naar de verschillen tussen de top performers - bedrijven die groeien ofwel winners - en de bedrijven die het minder goed doen - krimpende of stabiele bedrijven ofwel losers. Kruizinga-de Vries: ‘Hier zien we een verschil van maar liefst 28%, wat aangeeft hoe belangrijk het duidelijk definiëren van de MoT is. Vooral een slechte ervaring met een bedrijf/merk kan klanten doen overlopen.’

Maar welke merken en bedrijven scoren goed op de MoT? ‘Om erachter te komen hoe marketeers kunnen leren van de top performers is aan alle respondenten gevraagd om die bedrijven te noemen (open vraag), die zich duidelijk onderscheiden en succesvol zijn, wat leidt tot deze top-10:

Opmerkelijk is dat sommige bedrijven alleen in hun eigen land worden genoemd, zoals Tony Chocolonely en Philips in Nederland en Lego in Denemarken.

comments powered by Disqus