Merken kunnen meer doen voor geluk

Merken kunnen meer doen voor geluk
  • 23 juni 2022
  • Kel Koenen

Mensen willen dat merken een lach op hun gezicht brengen, maar management is huiverig voor het gebruik van humor in klantinteracties. Dat blijkt uit recent onderzoek dat verder aantoont dat mensen merken belonen met loyaliteit, aanbevelingen en herhaalde aankopen als deze in hun klantinteracties humor omarmen.

Dat blijkt uit onderzoek van Oracle Advertising & Customer Experience en Gretchen Rubin., schrijver van vijf bestsellers en podcastmaker. Uit het onderzoek, gehouden onder meer dan 12.000 personen in 14 landen, blijkt dat mensen op zoek zijn naar nieuwe ervaringen die een lach op hun gezicht brengen, en dat zij merken die in hun klantinteracties humor omarmen zullen belonen met loyaliteit, aanbevelingen en herhaalde aankopen, en zullen weglopen bij merken die dit nalaten.

'We hebben allen een aantal zeer moeilijke jaren doorgemaakt en geluk is overal ter wereld ver te zoeken. We verlangen naar ervaringen die ons weer aan het lachen kunnen brengen en merken kunnen daarbij helpen', zegt Gretchen Rubin. 'Voor merken die willen bijdragen aan het geluk van hun doelgroep, begint alles met de juiste gegevens en klantinzichten. Alleen dan kun je je klanten de juiste mix van humor, personalisering en merkervaring bieden die voor de gewenste loyaliteit en merkaanbevelingen zal zorgen.'

Geluk hervinden
Voor veel mensen is het meer dan twee jaar geleden dat zij zich voor het laatst echt gelukkig hebben gevoeld. Ze zijn dan ook hard op zoek naar manieren om hun geluk te hervinden en daar hebben ze veel voor over.

  • 45 procent van de mensen heeft al meer dan twee jaar geen waar geluk meer gevoeld en 25 procent weet niet, of zijn vergeten, wat het betekent om zich echt gelukkig te voelen.
  • 88 procent is op zoek naar nieuwe ervaringen die ze een lach op het gezicht kunnen brengen. Mensen geven prioriteit aan gezondheid (80 procent), persoonlijke verbindingen (79 procent) en ervaringen (53 procent) om weer een geluksgevoel te kunnen vinden.
  • Om slechts een uur waar geluk te ervaren, zouden veel mensen voor een week hun vrienden (62 procent), een deel van hun inkomen (56 procent), douchen (55 procent), eten (43 procent) of hun familie (42 procent) opgeven.
  • Meer dan de helft (53 procent) zou willen dat geluk te koop is, terwijl 78 procent extra geld zou willen neertellen voor waar geluk.
  • 89 procent heeft geluk proberen te vinden in online winkelen tijdens de pandemie, en terwijl 47 procent aangeeft dat het ontvangen van pakketten hen gelukkig maakte, wist 12 procent vaak niet meer welke aankopen ze online hadden gedaan.

Gecanceld worden
Mensen willen dat merken een lach op hun gezicht brengen, maar zakelijk leiders zijn huiverig voor het gebruik van humor in klantinteracties uit angst te worden 'gecanceld'.

  • 78 procent van de mensen denkt dat merken meer kunnen doen om ze gelukkig te maken en 91 procent geeft aan dat ze het liefst zouden zien dat merken humor gebruiken. Dit percentage is zelfs nog iets hoger bij Generatie Z (94 procent) en millennials (94 procent).
  • 90 procent zegt reclame sneller te onthouden als deze grappig is. Managers geven echter aan dat voor slechts 20 procent van de offline reclame (tv, billboards) en 18 procent van de online reclame van hun merken actief gebruik wordt gemaakt van humor.
  • 77 procent van de mensen is meer geneigd om iets te kopen van een verkoper die grappig is, maar slechts 16 procent van de zakelijk leiders geeft aan dat hun merken humor gebruiken als verkoopstrategie.
  • 75 procent van de mensen zou een merk volgen als het grappig was op haar socialmediakanalen, terwijl slechts 15 procent van de zakelijk leiders aangeeft dat hun merk op sociale media humor gebruikt.
  • 69 procent van de mensen zou een e-mail van een merk openen als de onderwerpregel grappig was, terwijl slechts 24 procent van de zakelijk leiders aangeeft actief van humor gebruik te maken in hun e-mailmarketingcampagnes.
  • 68 procent geeft de voorkeur aan een chatbot/digitale assistent die grappig is, terwijl slechts 27 procent van de zakelijk leiders aangeeft dat hun merken actief humor in hun botcommunicatie integreren.
Weglopen van
Consumenten belonen merken die humor gebruiken met loyaliteit, aanbevelingen en herhaalde aankopen en lopen weg bij de merken die dit nalaten.
  • 48 procent van de mensen meent pas een relatie met een merk te hebben als het een lach op hun gezicht kan brengen, terwijl 41 procent aangeeft weg te lopen bij een merk als het niet regelmatig een lach op hun gezicht tovert.
  • Als een merk humor gebruikt, zijn mensen meer geneigd om opnieuw bij het merk te kopen (80 procent), het merk aan familie en vrienden aan te bevelen (80 procent), het merk te verkiezen boven de concurrentie (72 procent), en meer geld uit te geven aan het merk (63 procent).
  • 89 procent van de zakelijk leiders is zich bewust van de kans die het gebruik van humor biedt voor het verbeteren van de klantervaring en gelooft dat hun merk meer kan doen om klanten een lach op het gezicht te bezorgen.
  • 95 procent van de zakelijk leiders is huiverig voor het gebruik van humor in klantinteracties. Deze angst is ook gegrond aangezien 45 procent van de mensen aangeeft een merk 'gecanceld' te hebben omdat zij zich beledigd voelden.
  • 85 procent van de zakelijk leiders geeft aan niet de juiste gegevens, inzichten of instrumenten te hebben om op succesvolle wijze humor te kunnen inzetten. Zakelijk leiders zouden humor met meer vertrouwen integreren in klantinteracties als zij beter inzicht hadden in hun klanten (55 procent) en toegang hadden tot geavanceerde technologieën zoals kunstmatige intelligentie (32 procent).
comments powered by Disqus