Southwest Airlines: klantenservice volledig thuiswerken
De grootste luchtvaartmaatschappij (in passagiersaantallen) van de Verenigde Staten, Southwest Airlines, sluit al haar fysieke klantenservice-locaties per 1 september 2022. Vanaf dat moment laat de airline al haar agents voor honderd procent vanuit huis werken.
Volgens de luchtvaartmaatschappij hebben alle agents tijdens de coronapandemie al op afstand gewerkt. Het bedrijf heeft meer dan drieduizend klantenservice- en reserveringsagenten op zeven verschillende locaties in de VS, alle bestaande klantenservicecentra worden gesloten of krijgen een andere bestemming.
De maatschappij heeft deze beslissing genomen zonder overleg met de vakbonden, maar Southwest maakte de afweging om effectief en aantrekkelijk te zijn voor werknemers post-corona. Southwest en andere luchtvaartmaatschappijen worstelen enorm om nieuw personeel te werven nu de vraag naar reizen enorm aantrekt.
'De beweging richting een volledig extern personeelsbestand zorgt voor meer flexibiliteit, zowel bij het aantrekken en aannemen van nieuwe werknemers uit het hele land, als bij het plannen van huidige werknemers die heel efficient vanuit huis hebben gewerkt', meldt de maatschappij in een verklaring.
Andere luchtvaartmaatschappijen zoals Delta, United en American Airlines hebben ook klantenservicecentra en hebben geen plannen om dit te veranderen.