Flexibele bezorging in tijden van economische onzekerheid
E-commerce bedrijven maken een spannende tijd door, nu de inflatie extreem hoog is en online bestellingen met 12 procent dalen. Volgens het CBS is er een record aantal webwinkels dat er momenteel mee ophoudt. Terwijl online retailers zich aanpassen aan de huidige economische onzekerheid, zijn consumenten veeleisender dan ooit.
Volgens het Sendcloud E-commerce Delivery Compass geeft 65 procent van de Nederlandse consumenten aan dat flexibele levering voor hen belangrijk is bij het online winkelen. Vooral in deze onzekere tijden zouden online retailers er alles aan moeten doen om hun verzendmogelijkheden, die van invloed zijn op hun omzet, optimaal in te richten.
Hoewel de e-commerce groei langzaam afneemt, hebben consumenten hoge standaarden en verwachtingen van de bezorgervaring. Onderzoek van Sendcloud, Europa’s #1 verzendplatform voor e-commerce, toont aan dat 69 procent van de Nederlandse consumenten graag de mogelijkheid heeft om de exacte dag van levering te kiezen en nog eens 70 procent van de consumenten zou graag een specifiek tijdvak voor hun levering kiezen. Bovendien wil iets minder dan de helft van de consumenten (42%) zelfs het bezorgmoment kunnen wijzigen als het pakket eenmaal onderweg is.
De behoefte aan flexibiliteit komt voort uit een verlangen naar gemak, aangezien consumenten tegenwoordig zelf willen bepalen waar, wanneer en hoe ze een bestelling ontvangen. Als gevolg daarvan zijn premium verzendopties in opkomst, waardoor consumenten een pakket kunnen ontvangen wanneer zij dat willen.
Naast standaard levering (57%), kiezen Nederlandse consumenten graag voor bezorging op de volgende dag (45%), tijdens avonduren (28%), in het weekend (21%) of op dezelfde dag (18%). Verkopers verwerken bestellingen bij voorkeur snel, aangezien Nederlandse consumenten een gemiddeld cut-off tijd van 18:48 verwachten voor levering op de volgende dag en 13:56 voor levering op dezelfde dag.