Decathlon en H&M beloven duidelijkheid over duurzaamheid
Decathlon en H&M zeggen toe duurzaamheidsclaims op hun kleding en/of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. Ze beloven consumenten duidelijker te informeren om zo het risico op misleiding over duurzaamheid te voorkomen.
Beide bedrijven doneren respectievelijk 400.000 euro en 500.000 euro aan verschillende duurzame doelen ter compensatie van hun onduidelijke en onvoldoende onderbouwde duurzaamheidsclaims. Dat hebben ze toegezegd na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM legt daarom geen sancties op.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘Consumenten die duurzame keuzes willen maken, moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die bedrijven op hun producten of website zetten ook kloppen. We zijn tevreden dat de bedrijven erkennen dat zij duidelijker hadden moeten informeren over de duurzaamheid van hun producten. En dat zij verschillende duurzaamheidsclaims en de onderbouwing daarvan aanpassen. Zij nemen maatregelen om hun klanten in de toekomst beter te informeren. We waarderen het dat de bedrijven ook een flink bedrag schenken aan duurzame doelen als compensatie voor de vage duurzaamheidsclaims. De schenkingen zijn aan onafhankelijke organisaties die bijdragen aan duurzaamheid en kleding.’
Bedrijven die hun producten aanprijzen met duurzaamheidsclaims, moeten ervoor zorgen dat die juist, duidelijk en controleerbaar zijn. Anders worden consumenten misleid. De ACM controleert verschillende sectoren op het gebruik van duurzaamheidsclaims.