Belang fysieke winkel onveranderd

Belang fysieke winkel onveranderd
  • 19 oktober 2022
  • Kel Koenen

Uit het jongste onderzoek waarin de laatste in-store trends in kaart zijn gebracht, blijkt dat shoppers toegewijd blijven aan het opzoeken van in-store ervaringen, waarbij 71% van de consumenten aangeeft dat ze nu net zo vaak of zelfs vaker in fysieke winkels winkelen dan vóór de pandemie.

Ruim 77% geeft zelfs aan de voorkeur te hebben voor een echte winkel wegens de aangename sfeer. Ook wordt in het onderzoek van Mood Media belicht hoe het creëren van deze sfeer, het integreren van de juiste digitale technologie en het inzetten op duurzaamheid essentieel zijn om de aanhoudende honger van consumenten om in een fysieke winkel aankopen te doen aan te wakkeren.

'Er is geen discussie meer over de vraag of mensen na de pandemie terugkeren naar de fysieke winkel', zegt Wim van der Stelt van Mood Media. 'Ze zijn terug en nu moeten we ons concentreren op de vraag hoe we het beste kunnen inspelen op de aanhoudende vraag naar digitaal ondersteunde en sfeerrijke, persoonlijke ervaringen.' Volgens het rapport zegt meer dan driekwart (77%) van de consumenten wereldwijd bij een aangename sfeer de voorkeur te geven aan het doen van aankopen in een fysieke winkel boven e-commerce.

Eenmaal in de winkel geeft 79% van het winkelend publiek aan dat een aangename sfeer ervoor zou zorgen dat zij langer blijven en dat 84% opnieuw komt. 36% van de consumenten zegt dat muziek in de winkel hun humeur verbetert tijdens het winkelen, terwijl 33% vindt dat een aangename geur hetzelfde doet.

Als het gaat om grote flagshipstores, beschouwen Nederlandse consumenten het gebruik van digitale schermen met informatie over bijvoorbeeld producten en promoties, als het meest geprefereerde aspect van de winkelervaring. Ruim een derde van de Nederlandse consumenten (36%) beschouwt een lekkere geur als de belangrijkste factor bij het creëren van een prettige winkelervaring voor gezondheids- en schoonheidswinkels, vergeleken met een wereldwijde ranglijst van derde.

Miya Knights, een op de retail gerichte auteur en uitgever, adviseerde Mood Media over het onderzoek. 'Shoppers verwachten nog steeds een aangename sfeer, met goede verlichting, muziek en dingen om aan te raken en te zien. Deskundig personeel en de mogelijkheid om direct te kopen of online bestellingen op te halen, kunnen ook niet worden onderschat. De resultaten geven aan dat consumenten verwachten dat de winkel- en horecagelegenheden die ze vaak bezoeken, emotionele connecties en verhoogde belevingen creëren. Ze zijn ook op zoek naar menselijke interactie en zintuiglijke stimulatie, waar winkels onbetwistbare voordelen bieden.'

Balans digitaal en fysiek
'Niet alleen kan de aanwezigheid van digital signage het personeel ontzorgen, waardoor er meer tijd overblijft voor menselijke interactie in de winkel, ook speelt aantrekkelijke digitale content een essentiële rol bij de aankoopbeslissingen van consumenten', meent Van der Stelt. Uit het onderzoek blijkt dat 26% hierdoor eerder geneigd is om iets in een winkel te kopen. Van de respondenten zegt 23% dat het zien van aantrekkelijke digital signage ervoor zou zorgen dat ze terugkeren naar de winkel en 22% zegt dat ze hierdoor langer zouden blijven. In de automotive sector bijvoorbeeld scoren interactieve digitale schermen bijzonder hoog en komen deze op de derde plaats als belangrijkste kenmerk bij het creëren van een aangename winkelbeleving.

'Het onderzoek laat verder zien hoe belangrijk het is om een balans te vinden tussen digitaal en fysiek in winkels. Terwijl consumenten in volle kracht terugkeren naar fysieke winkels, zien we dat ze terugkomen met geëvolueerde winkelgewoonten en verwachtingen. Ze zien nu in toenemende mate zowel online als offline als onderdeel van hetzelfde aankooptraject (niet het ene versus het andere) en vanwege hun toenemende comfortniveaus in de online omgeving verwachten ze nu vergelijkbare niveaus van digitale technologische oplossingen als een integraal onderdeel van de fysieke winkelruimte', concludeert Van der Stelt.

comments powered by Disqus