Eindbod werkgevers CAO contactcenterbranche
Er lijkt een nieuwe CAO te komen voor werknemers bij facilitaire contactcenters. Het eindbod van de werkgeversvereniging Facilitaire Contactcenters (WFC) behelst onder meer hogere salarissen én een pensioenregeling voor werknemers. Nu zijn de vakbonden aan de beurt om met het voorstel in te stemmen.
Het cao-overleg met de werkgevers is volgens Roderik Mol van CNV Vakmensen een moeizame operatie geweest. ‘De vorige cao is eind vorig jaar al verlopen. De werknemers bij de contactcenters staan dus inmiddels al 304 dagen in de wacht voor een nieuwe cao. Wat er nu ligt, is een eindbod van de werkgevers. De vakbondsleden zijn nu aan de beurt om er iets van te vinden.’
Pluspunt is volgens Mol dat er voor het eerst een pensioenregeling wordt geïntroduceerd in de branche. ‘In Nederland bouwen nog altijd honderdduizenden werknemers geen pensioen op. Daar zitten ook de werknemers bij de contactcenters bij. We pleiten al heel lang voor een fatsoenlijke pensioenregeling in de branche. Nu is het eindelijk zover. De regeling kan nog een stuk beter, maar er wordt nu in ieder geval een begin mee gemaakt.’
In het eindbod van de werkgevers gaan de lonen – voor alle werknemers die op dit moment onder de cao vallen – per 1 januari 2023 omhoog met minimaal 7%. Voor de laagstbetaalden kan de loonsverhoging zelfs oplopen tot 16%. Mol: ‘Dat klinkt als heel wat, maar uiteindelijk behoren de lonen in deze branche nog steeds tot de laagste van Nederland. We maken met deze loonsverhoging nu wel positieve stappen, de lonen komen wat verder boven het minimumloon te liggen.’
Per 1 januari 2023 gelden in de branche de volgende bruto-uurlonen voor agents:
- Junior: 11,94 euro
- Medior: 12,17 euro
- Senior: 12,41 euro
Verder geldt een thuiswerkvergoeding van minimaal 2 euro netto per dag. Bij een fiscale verruiming wordt de thuiswerkvergoeding daaraan aangepast.