Retail in 2027 klaar voor betere barcodes en QR-codes op verpakkingen
De retail gaat in 2027 tweedimensionale barcodes of QR-codes op productverpakkingen. De nieuwe codes kunnen meer gegevens opslaan en zijn daardoor waardevoller voor de consument.
Dit vertelde Joachim Koch, chief commercial officer van GS1 Nederland tijdens het GS1 congres in de sessie ‘GS1 2D als waardevolle informatiekrachtpatser’. ‘Met de GS1 2D code kun je met slechts één code op je verpakking toeleverketens beter ondersteunen, voldoen aan wetgeving én consumenten meer informatie en beleving bieden. Geen QR en barcode meer op je verpakking, maar enkel nog de GS1 2D code. Daar worden fabrikanten blij van, want daarmee krijgen ze meer marketingruimte op hun verpakking.’
Van de ondervraagde toeleveranciers gebruikt 27 procent nu al QR-codes om consumenten en eindgebruikers meer informatie te bieden. Koch: ‘En 32 procent zet de QR-code reeds in om informatie te delen in de keten. Het toont dat de behoefte aan de QR-code en de GS1 2D code groot is en de komende tijd verder zal toenemen.’