Amsterdamse museumnacht biedt total experience
Op 5 november 2022 vindt de 22e editie van de Museumnacht Amsterdam plaats. Met een brede en diverse programmering door de hele stad hoopt de stichting een nieuw en jong publiek kennis te laten maken met de Amsterdamse musea. Daarbij kunnen alle zintuigen worden gebruikt.
Jordy den Haan, coördinator Marketing & Communicatie bij Museumnacht Amsterdam legt uit hoe de campagne die ervaring moet stimuleren: ‘Onze campagne moet drempelverlagend werken voor de jonge Amsterdamse doelgroep, die de weg naar de musea uit hun eigen stad nog niet altijd makkelijk vindt. Dit jaar hebben onze campagne verder uitgebreid en ervoor gekozen om de interactiviteit van de nacht te benadrukken. Door woord en beeld te combineren, nodigen we de bezoeker expliciet uit al hun zintuigen te gebruiken tijdens de nacht.’
From Form baseerde de campagne op de rijke mozaïek die de Museumnacht Amsterdam is. Het flip-boekje is de basis van de campagne en staat voor verrassende verbindingen en onverwachte combinaties. Tussen stad en kunst, jongeren en musea. Met speelse, ritmische collages en loops laat de campagne de veelzijdigheid van het evenement zien. Daarbij gaat niet alleen over kijken naar kunst. Maar ook doen, maken, ontdekken, voelen of luisteren op verschillende plekken door de stad.
Ashley Govers & Jurjen Versteeg, creative directors van From Form vertellen over hun bijdrage: ‘Bij de Museumnacht denk je al snel naar kunst kijken in de nacht. Kunst is weliswaar een belangrijk onderdeel, maar de nacht is breder. Zo zijn er workshops, talks, rondleidingen, debatten en muziek. En dus niet alleen in kunstmusea, maar ook steeds meer musea die gaan over wetenschap, cultuur, tech of onze toekomst. In grote of kleine musea. Iedereen beleeft zo z’n eigen versie van de Museumnacht. In de campagne stellen we deze verbindingen en associaties centraal.’