Nederlanders shoppen het vaakst online
Nagenoeg alle Europeanen winkelen online (97%) en twee-derde hiervan doet zelfs wekelijks online aankopen. Nederlandse consumenten zijn daarmee de meest frequente online shoppers: 78% van hen winkelt minstens één keer per week online.
Hierbij geven ze gemiddeld €345 per maand uit, waarbij de categorie ‘kleding en accessoires’ met stip bovenaan staat. Vooral jongere generaties zoals Gen Z en Millennials valt het op dat zij gemiddeld vijf aankopen per week doen en meer dan 70% wekelijks online winkelt. Deze resultaten komen uit het onderzoek van PayPal over e-commerce onder 15.000 Europese consumenten en meer dan 4.500 Europese bedrijven.
Social commerce wordt steeds populairder: meer dan driekwart (74%) van de Nederlandse consumenten doet online aankopen of betalingen via de smartphone en bijna de helft (41%) doet aankopen via een social media platform. De populairste platforms voor social shoppers zijn YouTube (59%), Facebook (37%) en Instagram (50%). TikTok is vooral bij Gen Z populair en daarom worden op het platform veel aankopen gedaan door 18-25-jarige social shoppers: bijna de helft (45%) koopt er wel eens iets.
Ook als consumenten niet direct via sociale media een aankoop doen, speelt het alsnog een cruciale rol bij het verstrekken van winkelinformatie. Eén op de vijf (17%) zoekt via sociale media naar producten of diensten die ze willen kopen en 21% koopt iets nadat ze het op sociale media of een streamingplatform hebben gezien.
Volgens het onderzoek koopt 73% van de Nederlandse consumenten online artikelen bij internationale webshops. Dit komt vooral door de lagere prijzen en de toegang tot artikelen die in Nederland niet verkrijgbaar zijn. Daarnaast blijkt uit de resultaten dat ook bedrijven profiteren van handel buiten de grenzen: 30% van de omzet is afkomstig van internationale shoppers.
- customer service
- YouTube
- klantcontact
- CX
- customer experience
- TikTok
- customer journey
- Paypal
- klantbeleving