Online consument moet beter beschermd worden
De online consument moet beter beschermd worden. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een reactie op de aangekondigde evaluatie van de Europese consumentenregels door de Europese Commissie.
Websites, apps en games moeten zó ontworpen zijn dat ze consumenten niet misleiden door bijvoorbeeld oneerlijke beïnvloedingstactieken of misleidende vormgeving. Daarnaast wil de ACM dat het gebruik van persoonlijke informatie om bijvoorbeeld prijzen, kortingen en advertenties te personaliseren wordt afgeremd. De ACM vindt dat de Europese consumentenregels aangescherpt moeten worden.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: 'De ontwikkelingen in de digitale economie gaan snel. Ze bieden consumenten voordelen, zoals snel overzicht van wat er te koop is of presenteren een mooie aanbieding, maar er kleven zeker ook risico’s aan de nieuwe verdienmodellen , ‘slimme’ marketingmethoden en verleidelijke digitale omgevingen. Daarom moeten we goed kijken waar de online consumenten niet genoeg worden beschermd en suggesties doen voor verbeteringen. Wat ons betreft wordt de regelgeving duidelijker en strenger om misleiding van consumenten te voorkomen. Ook in de digitale economie moeten consumenten beschermd zijn.'
Bedrijven beschikken over een grote hoeveelheid gegevens van consumenten; dat varieert van naam en adres tot een overzicht van online aankopen en surfgedrag op internet. De ACM vindt dat op de persoon afgestemde prijzen van diensten en producten alleen mag als het gunstig is voor consumenten. Er moet bijvoorbeeld een verbod komen op discriminatie of uitsluiting. De ACM adviseert ook om een aantal technieken aan banden te leggen, zeker als ze gericht zijn op kinderen. Dat geldt bijvoorbeeld voor digitale munten, bijvoorbeeld in games en platforms, en voor lootboxes.