Tony's Chocolonely meest duurzame merk volgens Nederlandse consumenten
Tony’s Chocolonely is als koploper geëindigd in de Sustainable Brand Index 2023, waarin Nederlandse consumenten de meest duurzame merken aanwijzen. De Vegetarische Slager eindigde als tweede en verliest haar vorig jaar veroverde koppositie. Valess eindigt op de derde plaats.
De Sustainable Brand Index werd op 23 maart voor de zevende keer gepresenteerd. Behalve een nieuwe overall winnaar waren er meer verschuivingen in de top10 én veranderingen in de hele lijst. Binnen de categorie Supermarkten heeft Lidl de koppositie overgenomen van Albert Heijn. Bij de bankensector heeft Triodos de leiding overgenomen van ASN Bank.
Binnen de categorie ‘Beverages’ gaat Spa aan kop, waar dat vorig jaar nog Bar-le-Duc was. De sterkste nieuwkomer op de lijst dit jaar is Dopper.
Dit zijn de Industrie Leiders per sector:
Overall: Tony’s Chocolonely
Automotive: Tesla
Banken: Triodos
Beauty: Weleda
Beverages: Spa
Digital: Google
E-commerce: Bol.com
Energie: Greenchoice
Food: Tony’s Chocolonely
Hotels: Van der Valk
Mobiliteit: ANWB
Retail- Living & Sleeping: Ikea
Retail- Drugstore: Kruidvat
Retail- Shops: Dille & Kamille
Restaurants, cafes & take away: La Place
Supermarkten: Lidl
Telecom: KPN
Travel & Toerisme: ANWB Reizen
Vakantieparken: Landal Greenparks
Zorgverzekeraars: Menzis
‘Urgent en relevant’
Virginia Yanquilevich, CEO Dopper: ‘Sinds onze oprichting staat het creëren van positieve impact voorop. Deze erkenning is een geweldig signaal van de consument dat het geluid dat wij al 13 jaar laten horen urgent en relevant is. Sinds 2009 inspireren wij individuen, bedrijven en overheden om zich aan te sluiten bij de Dopper Wave door te stoppen met plastic wegwerpwaterflessen, en in plaats daarvan kraanwater te drinken uit een herbruikbare fles. Samen met partners werken we dagelijks toe naar die gedragsverandering om zo plasticvervuiling terug te dringen.’
Goede voorbeeld
Ester van Dusseldorp, Duchess Chocopreme en Country Manager Benelux van Tony’s Chocolonely: 'Wij zijn er trots op dat wij voor de 5e keer bovenaan deze lijst staan samen met een aantal andere hele mooie koplopers, zoals De Vegetarische Slager. Juist in deze tijden, willen we het woord 'samen' in onze missie voor 100% slaafvrije chocolade benadrukken. Wij vinden dat bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om de wereld socialer en duurzamer te maken. Die sociale en duurzame wereld kunnen we alleen 'samen' bereiken. We willen hierin het goede voorbeeld geven en andere bedrijven inspireren om met ons mee te doen. Daarnaast roepen we de politiek op om de Wet Internationaal Verantwoord Ondernemen (IVMO) in te voeren. Zodat er een einde komt aan mensenrechtenschendingen en milieuvervuiling en er een gelijkwaardig speelveld ontstaat voor alle bedrijven om hun verantwoordelijkheid te nemen. Want alleen samen kunnen we 100% slaafvrij de norm maken in chocolade.'
Stijgers en dalers
Onder de merken die dit jaar het meest verliezen op de ranglijst, vinden we energiedirect.nl, Essent en Sanex. Terwijl Kia, JYSK en Lindt het meest zijn gestegen ten opzichte van 2022.
Meer transparantie in de ranking
Dit jaar heeft SB Insight, het moederbedrijf achter het grootschalige onderzoek van de Sustainable Brand Index enkele wijzigingen en aanscherpingen aangebracht in de publicatie van vandaag. Deze wijzigingen worden doorgevoerd in zowel de officiële ranking.
Naast de ranking posities worden ook de ranking scores van alle merken in de ranking gepubliceerd. Ook wordt een disclaimer toegevoegd waarin de statistische foutmarge van de ranking scores wordt vermeld.
SB Insight verwacht dat dit zal leiden tot een beter begrip van hoe merken worden waargenomen door consumenten en hoeveel of hoe weinig merken verschillen in perceptie. Uiteindelijk gaat dit leiden tot nog meer urgengtiebesef van merkeigenaren om nog transparanter en gedifferentieerder hun duurzaamheidsverhalen aan de consument uit te leggen.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een harde lijn gevoerd met betrekking tot wat bedrijven kunnen zeggen over klimaat en milieu, wat veel aandacht heeft gekregen in de media en de publieke discussies. Als mogelijk resultaat is de positieve houding in relatie tot duurzaamheidscommunicatie onder Nederlanders voor het derde jaar op rij afgenomen. Dit toont aan dat er een groeiend bewustzijn is van duurzaamheidskwesties en dat consumenten kritischer worden als het gaat om de duurzaamheidsclaims van bedrijven en merken.
Binnen afzienbare tijd gaat wetgeving uit Europa en Brussel- gerelateerd aan de Green Deal- ervoor zorgen dat consumenten beter beschermd worden als het gaat om beweringen aangaande duurzaamheid van merken en bedrijven. Iets wat SB Insight, het moederbedrijf van het onderzoek achter Sustainable Brand Index, van harte toejuicht.