Nog meer nieuwe betaalmethodes
Geld overmaken met je telefoon door alleen maar even in de camera van het apparaat te kijken of betalen met je vingerafdruk, irisscan of gezichtsherkenning is inmiddels volledig ingeburgerd.
De komende jaren verwacht de biometrische technologiemarkt alleen maar groei, denkt onderzoeksbureau KBV Research. Het einde van de contactloze mogelijkheden is nog lang niet bereikt. 'Dat wil overigens niet zeggen dat er geen gevaren dreigen', vertelt Saket Gulati van Cognizant. 'Denk aan regionale verschillen in benaderingen van de technologie, zorgen om privacy of geopolitieke conflicten. Verschillende creditcardmaatschappijen raakten bijvoorbeeld in opspraak vanwege het gebruik van biometrische gezichtsherkenningstechnologie van een bedrijf dat in de Verenigde Staten op de zwarte lijst staat vanwege mensenrechtenkwesties. Wil je daar dan samen mee werken? En kan het bedrijf die de technologie levert straks nog bij biometrische gegevens van klanten?'
Betalen met biometrische gegevens is slechts een van de vele opkomende betaalmethoden. Denk aan het steeds populairder wordende ‘buy now-pay later’, betalen met QR-codes, betalen met WhatsApp, afrekenen met allerhande wearebles en real-time-betalingen waarbij geld enkele seconden later op rekening van de ontvanger staat. Bedrijven, groot en klein, moeten al deze trends blijven volgen en er in mee gaan, anders gaan ze geheid ten onder. Dat de markt van betalen grillig is, zie je onder meer terug bij ABN Amro, dat stopt met aanbieden van betaalservices voor een groot aantal passieve wereables, zoals ringen, sleutelhangers en horloges. Dat doet het bedrijf omdat steeds meer klanten kiezen voor Google Pay en Apple Pay.
Ten slotte zullen de zorgen over beveiliging en gegevensprivacy niet snel verdwijnen. De huidige geopolitieke, economische en sociale omgeving zorgt voor een dringende noodzaak om fraudebestrijding en cyberbeveiliging te verbeteren. Het feit dat deze manier van betalen steeds groter wordt, is de enige manier om het vertrouwen bij consumenten te winnen. Daarom moeten organisaties op de hoogte blijven van vereisten om betalen voor klanten veilig te houden en ervoor te zorgen dat de privacy van biometrische gegevens gewaarborgd is.