DMA deze week van kracht: consument beter beschermd
De Digital Markets Act (DMA) is vanaf deze week van toepassing en gaat zorgen voor meer bescherming van consumenten en webshops en meer concurrentie op digitale markten.
De DMA creëert regels voor grote online platformen (poortwachters) waar consumenten en webshops nauwelijks omheen kunnen. Deze ‘poortwachters’, moeten zich vanaf nu aan bepaalde regels houden die misbruik van de concurrentiepositie beperken. Dat meldt belangenorganisatie Thuiswinkel.
De DMA zorgt voor een eerlijker speelveld op de digitale markt voor handelaren op het internet. Zo mogen poortwachters bijvoorbeeld niet hun eigen producten voorrang geven en moeten verkopers toegang krijgen tot de data die zij zelf hebben verzameld op het platform. Dit zijn regels die een eerlijker speelveld bevorderen, vindt ook Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org: 'Het is belangrijk voor Thuiswinkel.org dat er een eerlijk speelveld is op de digitale markt. Doordat er veel macht in handen is van een aantal grote platforms staat het eerlijke speelveld onder druk. Grote platformen vervullen een belangrijke en vaak onmisbare functie op de digitale markt. Bij deze functie horen echter ook grote verantwoordelijkheden. De DMA zorgt er voor dat deze poortwachters vanuit de EU strenger worden gereguleerd op bijvoorbeeld het gebied van het delen van data, waardoor andere verkopers makkelijker kunnen concurreren en misbruik van de machtspositie wordt verboden.'