Onduidelijkheid over invoeren groene arbeidsvoorwaarden
Bijna één op de drie organisaties (30 procent) weet niet hoe zij groene arbeidsvoorwaarden rechtelijk moeten invoeren. Dit terwijl meer dan de helft van de werknemers verwacht dat hun werkgever dit doet.
Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Visma | Raet. Onder groene arbeidsvoorwaarden worden regelingen verstaan als het verstrekken van een klimaatbudget, een mobiliteitsbudget en een fietsplan door de werkgever.
Joke van der Velpen, manager wet- en regelgeving bij Visma | Raet: 'Er zijn veel onduidelijkheden over groene arbeidsvoorwaarden. Dat blijkt uit bovenstaande cijfers, maar ook uit het feit dat in het onderzoek sporadisch naar voren kwam dat werkgevers elektrische leaseauto’s als groene arbeidsvoorwaarden zien. Dat is opvallend, aangezien zakelijke leaseauto’s vanaf 2024 sowieso elektrisch dienen te zijn. Het is daardoor geen bijzondere voorwaarde. Wat betreft het invoeren van een groene arbeidsvoorwaarde is het belangrijkste je te beseffen dat je te maken krijgt met een aanpassing in de algemene arbeidsvoorwaarden. Je moet dus rekening houden met de cao en de OR. Daarnaast moeten de medewerkers goed geïnformeerd worden, maar verder zijn er geen vreemde addertjes onder het gras.'
Het bieden van groene arbeidsvoorwaarden komt niet altijd voort uit duurzaamheid. Zo treedt per 1 januari 2024 de regeling werkgebonden personenmobiliteit in werking, waardoor werkgevers met meer dan honderd medewerkers verplicht worden om jaarlijks te rapporteren over de CO2-uitstoot van woon-werkverkeer. Vijftien procent van de organisaties zegt alleen gebruik te maken van duurzaam woon-werkverkeer omdat deze rapportageplicht eraan komt en niet omdat het de employee experience zal verbeteren.