Consument bestelt meer bij webwinkel die duurzaamheid promoot
Duurzaamheid promoten loont. Dat blijkt uit onderzoek waarbij werd gekeken naar webwinkels die de consument duurzame opties bieden. De consument gaat overduidelijk voor duurzaamheid in deze tijd.
Het onderzoek, uitgevoerd door Thuiswinkel.org en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, laat zien dat het standaard aanvinken van de duurzaamste bezorgoptie in combinatie met een duurzaamheidslogo of -tekst leidt tot ruim twee keer zoveel duurzamere bezorgkeuzes als in de controleconditie. Hiervoor zijn vier gedragsbeïnvloedingstechnieken gebruikt: associaties via logo’s, informatie over de duurzaamste bezorgoptie, het standaard aanvinken van de duurzaamste optie en sociale bewijskracht. In 35 van de 88 interventiecondities zette een interventie klanten aan tot het kiezen de duurzamere bezorgoptie. En in veruit de meeste van die 35 gevallen betrof het een meervoudige interventie.
Eerder was al bekend dat 83% van de Nederlanders een product tegenwoordig zorgvuldiger online uitkiezen, zodat ze het niet terug hoeven sturen. Een klantreis met duurzaamheid als ijkpunt levert in de laatste jaren steeds meer op, zowel qua verkoop als qua customer engagement.