Achteraf betalen verleidt consumenten vaker tot onnodige aankopen
De komst van ‘buy now pay later’ (BNPL) heeft het koopgedrag van consumenten flink veranderd. Ruim 22 procent doet sindsdien vaker onnodige aankopen. Wat opvalt is dat vooral de jongere generatie hier vatbaar voor is.
Dit blijkt uit onderzoek onder duizend Nederlandse consumenten van Lightspeed Commerce, het complete kassa- en betaalplatform van duizenden ondernemers wereldwijd. Voor twintig procent van de ondervraagde consumenten is de optie BNPL of in termijnen betalen dermate belangrijk dat zij alleen nog winkelen bij (web)winkels waar dit mogelijk is. Dit is niet geheel zonder risico: hetzelfde aantal consumenten (20%) stelt het betalen van de rekening hierdoor zo lang mogelijk uit of doet vaker aankopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen (12%).
Schulden
De voordelen van achteraf betalen, zoals je bestelling ontvangen en bekijken, eenvoudig retourneren als het niet bevalt en binnen een bepaalde periode betalen voor wat je houdt, wegen niet voor alle consumenten zwaarder dan de risico’s. Consumenten zijn onder andere bang om in de schulden te belanden (30%) en inzicht in hun uitgaven te verliezen (30%). Maar ook maken ze zich zorgen over de gevolgen van het missen van een betaling (27%) of dat ze de rekening op een later moment niet meer kunnen voldoen (20%).
Risico's
Lightspeed ziet dat Nederlandse consumenten ook nog graag vooraf betalen: 22 procent heeft nog nooit gebruik gemaakt van BNPL en 23 procent aarzelt om van deze optie gebruik te maken, omdat ze liever gelijk eigenaar worden van hun aankoop. ‘Uit ons onderzoek blijkt dat BNPL-diensten niet meer weg te denken zijn uit het retaillandschap’, stelt Ewout van Rossum, Retail Manager Benelux bij Lightspeed. ‘Een grote groep consumenten maakt graag gebruik van deze betaaloptie, maar het brengt ook risico’s met zich mee wanneer je als consument gevoeliger bent voor ondoordachte financiële uitgaven.’