Volksbank boekt vooruitgang in klantrelatie
De Volksbank, het moederbedrijf van SNS Bank, ASN Bank en Regiobank, heeft vooruitgang geboekt in haar strategie om de klantrelatie te versterken. Dit maakte de bank bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers.
De bank rapporteerde een aanzienlijke stijging in het aantal actieve multiklanten, met een totaal van 1.126.000, vergeleken met 1.087.000 aan het einde van 2022. De klantgewogen NPS liet ook een positieve verandering zien met een stijging naar 0, waar deze aan het einde van 2022 nog op -1 stond. ‘In de eerste helft van 2023 zijn we doorgegaan met het uitvoeren van onze strategie ‘2021-2025’. De klantrelatie van onze merken bleef sterk getuige de verdere toename in het aantal actieve multiklanten en de iets gestegen klanttevredenheidscijfers’, stelt Martijn Gribnau, voorzitter van het Executive Committee van de Volksbank. ‘In mei van dit jaar eindigden ASN Bank, RegioBank en SNS voor het tweede jaar op rij op de 1e, 2e en 3e plaats in het onderzoek naar klantvriendelijkste bank van Nederland.’
Daarnaast heeft de Volksbank een positieve impact op de maatschappij bewerkstelligd door haar inzet voor duurzaamheid. De verbetering van de klimaatneutrale balans naar 66% is gerealiseerd, in vergelijking met 62% aan het einde van 2022. Deze verbetering is grotendeels te danken aan de aankoop van klimaatobligaties en investeringen in hernieuwbare energieprojecten.
Ondanks deze positieve ontwikkelingen heeft De Nederlandsche Bank (DNB) onlangs geconstateerd dat de Volksbank onvoldoende risico's met betrekking tot witwassen en terrorismefinanciering heeft vastgesteld en beoordeeld. Hierdoor is de bank in overtreding van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT). DNB heeft de Volksbank geïnstrueerd om de systematische integriteitsrisicoanalyse uiterlijk per 1 april 2024 te verbeteren. Daarnaast heeft DNB aangekondigd een procedure te starten om een bestuurlijke boete op te leggen.
Gribnau: ‘We betreuren het dat we niet in staat zijn geweest om met betrekking tot klantintegriteit geheel aan onze verantwoordelijkheid als poortwachter te voldoen en dat we op dit moment in overtreding zijn ten aanzien van bepaalde wettelijke verplichtingen van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. We stellen alles in het werk om de tekortkomingen binnen de door DNB opgelegde termijn te herstellen.’