Consumenten vertrouwen websites; géén AI of influencers

Consumenten vertrouwen websites; géén AI of influencers
  • 21 november 2023
  • Redactie

Uit onderzoek van Storyblok blijkt dat 43 procent van de consumenten de website van een merk waardevoller te vinden dan de app of social media. Ruim 85 procent is niet geïnteresseerd in het gebruik van AI en nog minder in de inzet van influencers.

Het wereldwijde onderzoek onder duizend consumenten geeft aan welke content wordt vertrouwd en welke wordt afgewezen bij aankopen voor de komende feestdagen. Zo vindt 43 procent van de consumenten de website van een merk waardevoller dan de mobiele app (34 procent) of de sociale media-accounts (16 procent). Slechts 7 procent vindt e-mail het meest waardevolle marketingkanaal.

Een ruime meerderheid (70 procent) van de shoppers gebruikt voornamelijk een smartphone voor online winkelen, wat de noodzaak onderstreept voor merken om mobiel geoptimaliseerde webervaringen aan te bieden in plaats van simpelweg te vertrouwen op apps. Eerder onderzoek toonde aan dat bedrijven nog steeds niet voldoende doen om hun websites te verbeteren.

AI noch influencers
Maar liefst 85 procent van de respondenten is niet geïnteresseerd in het gebruik van AI om hen te helpen beslissen over aankopen. Bovendien zegt 60 procent dat als ze een AI-aanbeveling krijgen, de kans niet groter is dat ze iets zullen kopen, terwijl 17 procent zegt dat de kans kleiner is dat ze iets zullen kopen.

Merken kunnen marketingbudget wellicht beter besteden aan campagnes zonder influencers. 57 procent van de consumenten gaf aan dat ze door de steun van een beroemdheid of influencer niet sneller geneigd zouden zijn om een product te kopen, terwijl een kwart (24 procent) zei dat ze er minder snel door zouden kopen.

Perceptie
Consumenten vertrouwen op content om merkloyaliteit op te bouwen. Slechts 5 procent zegt dat ze eerder geneigd zijn om nieuwe merken te kopen in plaats van merken die ze vertrouwen. Tegelijkertijd zegt 90 procent dat door merken geproduceerde content belangrijk is bij het vormen van een perceptie van merken en hun producten. Prioriteit geven aan het creëren van moderne contentervaringen helpt merken vertrouwen op te bouwen waardoor consumenten klanten worden.

'Het is makkelijk voor merken om in de val te lopen van het najagen van de laatste trends in plaats van mensen te geven wat ze echt willen', concludeert Dominik Angerer, ceo en medeoprichter van Storyblok. 'Zoals deze onderzoeksresultaten laten zien, hebben consumenten deze feestdagen authentieke content en nuttige websites op hun verlanglijstje staan.'

Storyblok, leider in de categorie content management systemen (CMS), stelt zowel ontwikkelaars als marketingteams in staat om betere contentervaringen te creëren voor elk digitaal kanaal.

comments powered by Disqus