Leer razendsnel een klantgedreven organisatie bouwen
De meeste managementboeken gaan ervan uit dat je de klant moet volgen. Onzin, volgens Rudy Moenaert en Henry Robben. Je moet de klant helemaal niet volgen. Je moet de klant leíden!
Alleen bedrijven die hun klant de toekomst in leiden, maken kans om te overleven. Want een grootse business start áltijd bij de klant.
Rudy Moenaert is hoogleraar strategische marketing aan TIAS School for Business and Society schreef samen met Henry Robben, hoogleraar marketing aan Nyenrode Business Universiteit De Customer Leader (verschijnt 18 maart). Het beantwoordt dan ook de belangrijkste vraag voor elke ondernemer en manager: welk leiderschap brengt mijn organisatie naar groot succes?
Succesvolle bedrijven managen hun klanten niet—zij leiden hen. Marketeers kunnen alleen succesvol zijn als de klanten hén volgen. Voordat klanten een bedrijf gaan volgen, moet het bedrijf hen eerst verdienen. Elke succesvolle bedrijfsleider is ook een Customer Leader.
Klanten verdienen, vereist immers een klantenmentaliteit. De Customer Leader biedt eenvoudige, praktische en effectieve instrumenten om de klant als uitgangspunt te nemen en de business groot te maken.
- Het start met vier kernprincipes voor wetenschappelijk onderbouwde inzichten, inclusief praktische voorbeelden.
- Daarna richt De Customer Leader zich op de dynamische omgeving waarin Customer Leaders opereren, met aandacht voor digitalisering, globalisering en purpose.
- Vervolgens verkent het strategische keuzes en co-creatie die Customer Leaders in staat stellen concurrentievoordelen voor klanten te creëren.
- En als laatste staat De Customer Leader stil bij het implementeren van deze inzichten.
De Customer Leader zit vol actie, leest als een trein en zet de ondernemer met beide benen op de grond. Het helpt razendsnel een klantgedreven organisatie te bouwen.