Nederlander bezuinigt op kosten, maar ook op privacy en veiligheid
In Europa zorgen hoge kosten van levensonderhoud en inflatie voor sombere economische vooruitzichten. Het gevolg is dat klanten minder geld uitgeven aan alles, óók persoonlijke privacy.
In een poging om dit jaar digitaal te bezuinigen, riskeren ze ook hun persoonlijke privacy in gevaar te brengen door inloggegevens voor streamingdiensten vrijwillig te delen, toont onderzoek van Kaspersky aan. Zeker met het oog op Safer Internet Day op 6 februari is het van belang dat consumenten, ondanks hun digitale besparingen, goed blijven letten op hun online veiligheid.
Nu mensen hun uitgavenpatroon aanscherpen om de kosten van het levensonderhoud te drukken, verwacht 53 procent van de Nederlandse respondenten dat ze beter zullen opletten hoe ze online betalingsinformatie opslaan. Met 'one-click payments', die slechts milliseconden in beslag nemen om online aankopen te betalen, kunnen consumenten financiële gegevens opslaan bij hun favoriete winkels. Veel bedrijven bieden dit aan als een manier om snel en gemakkelijk aankopen te betalen bij het afrekenen, maar de beveiligingstokens van winkeliers zijn niet altijd zo veilig als ze lijken.
Volgens de Kaspersky-experts zijn oplichting en phishing geliefde tactieken voor fraudeurs die op zoek zijn naar winst. In de eerste 10 maanden van 2023 identificeerde het bedrijf wereldwijd 30.803.840 phishingaanvallen gericht op online winkelen, betalingssystemen en bankinstellingen. E-commerceplatformen werden in 43,5 procent van alle aanvallen (13.390.142 aanvallen) als lokmiddel gebruikt.
- dienstverlening
- klantervaring
- service
- customer journey
- customer experience
- onderzoek
- fraude
- Kaspersky