ACM wijst op rechten bij telefonische werving
Verkooptelefoontjes zijn al jaren een grote ergernis voor consumenten. Daarom lanceert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag een video met uitleg welke regels consumenten beschermen bij telefonische werving.
De ACM treedt op tegen misleidende en agressieve verkoop via te telefoon en heeft daar de afgelopen jaren verschillende boetes voor opgelegd. 'De meeste consumenten zitten niet te wachten op dit soort verkooptelefoontjes. Daarom is het goed dat er strenge regels zijn waar verkopers zich aan moeten houden', vertelt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. 'Wil je dat een bedrijf je niet meer belt? Maak dan gebruik van je recht van verzet en zeg ‘ik wil dat u mij niet meer belt’. Blijft een verkoper toch aandringen? Wees dan duidelijk. Zeg ‘nee’ en verbreek de verbinding.'
Valse voorwendselen
Veel klachten over telefonische verkoop gaan over de verkoop van energiecontracten. Consumenten vertellen dat zij ongevraagd worden gebeld en dat verkopers aan het begin van het gesprek niet duidelijk zijn over wie ze zijn en waarvoor ze bellen. Vaak worden consumenten onder valse voorwendselen gebeld. Bijvoorbeeld ‘om de energienota door te nemen’ of om te ‘om een tariefverhoging te voorkomen’.
Een energiecontract is een ingewikkeld product. Daarom heeft de ACM al vaker gepleit voor een verbod op telefonische verkoop van energiecontracten. Er gelden veel regels die consumenten moeten beschermen bij telefonische klantenwerving:
- Je mag alleen gebeld worden als je daarvoor toestemming hebt gegeven of als je maximaal 3 jaar geleden klant bent geweest bij het bedrijf dat belt.
- Als je wilt dat een bedrijf je niet meer belt, kun je het ‘recht van verzet’ gebruiken.
- Bedrijf moet aan begin van gesprek duidelijk melden waarvoor hij belt, zodat je weet dat het om een verkooptelefoontje gaat.
- Je hebt 14 dagen bedenktijd voor als je ‘ja’ hebt gezegd tegen het aanbod, maar daar later spijt van krijgt.
- Bij contracten voor bijvoorbeeld energie of telecom geldt dat het aanbod eerst schriftelijk moet worden ondertekend voordat je eraan vast zit.
Bedrijven gebruiken vaak prijsvragen of enquêtes op internet om telefoonnummers te verzamelen. Het is dus belangrijk om niet overal zomaar je nummer achter te laten.
Bekijk hieronder de video.