PUMA verbetert met AI alle fases van klantcontact
Sportmerk PUMA gaat data-, analyse- en AI-oplossingen van Google Cloud inzetten om zijn online winkelervaring efficiënter, flexibeler en persoonlijker te maken voor klanten.
PUMA gaat delen van zijn e-commerce ecosysteem, waaronder PUMA.com, migreren naar Google Cloud en een wereldwijd e-commerce dataplatform uitbouwen. De eerste resultaten hebben al geleid tot aanzienlijke verbeteringen in de klantervaring. Dit omvat onder meer een stijging van 19% in de gemiddelde bestelwaarde, dankzij het gebruik van Google Analytics en BigQuery om content beter af te stemmen op klanten.
Bovendien heeft PUMA met Apigee en BigQuery tot vier keer sneller toegang tot realtime voorraadniveaus, zodat klanten precies die producten kunnen vinden die ze willen kopen in de dichtstbijzijnde winkels. 'Met de AI- en datamogelijkheden van Google Cloud zijn we niet alleen in staat om een veel beter inzicht in onze klanten te krijgen, maar ook om dat inzicht door te vertalen naar naadloze verkoop en meer persoonlijke winkelervaringen, zowel online als offline', vertelt Pancho Ortuzar, Director Global E-Commerce Engineering bij PUMA. 'De migratie van onze e-commerce-infrastructuur naar Google Cloud versnelt onze inspanningen om van PUMA's direct-to-consumer-kanalen een belangrijke aanjager van de algehele bedrijfsgroei te maken.'
Gedurende deze meerjarige overeenkomst gaat PUMA de AI-mogelijkheden van Google Cloud integreren in alle fases van het klantcontact voor meer op maat gemaakte en waardevolle klantervaringen. Vertex AI Search for retail zorgt dat klanten gemakkelijker PUMA-producten kunnen vinden en persoonlijke winkelaanbevelingen ontvangen op basis van hun huidige interesses en trends. Daarnaast gaat PUMA oriënteren op de generatieve AI- en visuele zoekfuncties van Google Cloud, zoals een generatieve AI-winkelassistent en opties om ‘de look te shoppen’ of sportkledingitems virtueel te passen.
- klantenservice
- customer service
- klantervaring
- Puma
- klantcontact
- CX
- customer experience
- customer journey