Aanhoudingen voor phishing en bankhelpdeskfraude
Het Cybercrimeteam van Rotterdam heeft vorige week vier mannen aangehouden in een onderzoek naar phishing en helpdeskfraude. Zij hielden zich op grote schaal bezig met oplichting.
De politie kwam de mannen op het spoor na onderzoek naar gegevens uit het grote internationale cybercrimeonderzoek ‘Operation Cookiemonster’ van afgelopen jaar. 'Mensen worden slachtoffer van geraffineerde acties van criminelen. Het gaat al lang niet meer om de tiener op de donkere zolderkamer, maar om organisaties met grote verdienmodellen, waar tienduizenden mensen jaarlijks slachtoffer van worden', vertelt Ruben van Well, van het Cybercrimeteam Rotterdam. Bij doorzoekingen bij de verdachten thuis zijn grote hoeveelheden geld, sierraden, horloges, grote hoeveelheden luxe/designerkleding en schoenen en een auto inbeslaggenomen.
Bankhelpdeskfraude is een vorm van oplichting die de afgelopen jaren veel voornamelijk oudere, slachtoffers heeft gemaakt. De politie krijgt elke maand meer dan 700 aangiften met individuele schadebedragen die oplopen tot duizenden euro’s per aangifte. De oplichter belt soms met een vervalst nummer. Door een truc lijkt het dan in het scherm van de telefoon alsof je bank belt. Vervolgens vertelt de nepbankmedewerker dat de bankrekening van het slachtoffer gehackt is, omdat er verdachte transacties te zien zijn op de rekening. De oplichter zal erop aandringen om het geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. In andere gevallen komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind. Een bank zal dergelijke 'acties' nooit initieren.