Meeste banken vergoeden schade helpdeskfraude; Bunq niet
De meeste banken vergoeden schade voor klanten als ze worden gebeld door iemand die zich voordoet als bankmedewerker en daarna hun rekening wordt geplunderd. Bunq is veel strenger en hun beveiliging laat sterk te wensen over.
Veel banken die in Nederland actief zijn hebben afgesproken dat ze de schade van particuliere klanten die het slachtoffer zijn van bankhelpdeskfraude vergoeden. Onder deze banken zijn de grote vier: ABN Amro, ING Bank, Rabobank en de Volksbank (SNS, ASN Bank en Regiobank). Dat doen ze onder bepaalde voorwaarden.
Bunq heeft op papier ook een coulancebeleid, vertelt Joyce Donat van de Consumentenbond aan RTL Nieuws. 'Alleen stellen ze extra voorwaarden die heel streng zijn, waardoor in de praktijk schade door helpdeskfraude bijna nooit vergoed wordt. Het gaat in ieder geval extreem moeizaam.'
Daarbij is er bij Bunq sprake van een aantal 'rare dingen', aldus Donat. De bank mist een aantal beveiligingsmaatregelen die andere banken wel hebben. Zo kan er vanuit een spaarrekening direct geld naar iemand anders worden overgemaakt. Daarnaast zijn er klanten die een limiet hebben ingesteld, maar criminelen bleken toch meer te kunnen overboeken. 'Bij Bunq gaat er kennelijk geen belletje rinkelen bij een hele vreemde transactie.' Verder is er bij Bunq geen wachttijd als je je limiet wilt verhogen.
Klanten kunnen Bunq ook niet bellen. Er staat wel een telefoonnummer op de site, maar dan krijg je een bandje met een keuzemenu. 'Als je 50.000 euro bent kwijtgeraakt en je bank is onbereikbaar; dat is absurd en gewoon onacceptabel', meent Donat.