Wet beschermt werknemers contactcenters in VS
In het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden en de Senaat is een nieuwe wet geïntroduceerd om contactcenterwerknemers te beschermen tegen het uitbesteden van hun banen naar het buitenland.
Daarnaast beschermt deze United States Call Center Worker and Consumer Protection Act Amerikaanse consumenten te beschermen wiens data mogelijk risico lopen onder controle van buitenlandse bedrijven en overheden. Volgens de voorgestelde wet worden contactcentermedewerkers verplicht om hun locatie bekend te maken en zouden klanten het recht hebben om te vragen doorverbonden te worden met een contactcenter in de Verenigde Staten.
Bedrijven die contactcenters naar het buitenland uitbesteden, worden bestraft door hen federale subsidies en contracten te onthouden. Bovendien zou de wet vereisen dat al het callcenterwerk dat wordt uitgevoerd onder federale contracten in de VS plaatsvindt, waardoor dit werk wordt beschermd tegen offshoring.
'Als de vakbond die het grootste aantal werknemers in de contactcenterindustrie vertegenwoordigt, begrijpen wij hoe verwoestend het uitbesteden van callcenterwerkzaamheden is voor Amerikaanse werknemers, consumenten en gemeenschappen', zegt Dan Mauer van Communications Workers of America Union (CWA). 'Amerikaanse werknemers en gemeenschappen zijn afhankelijk van deze goedbetaalde banen en consumenten vertrouwen op onze privacywetten om hun persoonlijke identificeerbare informatie te beschermen. Wij juichen de introductie van de wet toe en dringen er bij het Congres op aan om de wetgeving aan te nemen!'