Verheugen of verrassen?
Vakantie. Een tijd van nieuwe dingen. Andere omgeving, buitenland, nieuwe mensen, andere cultuur. Tijd van ontdekken en verrast worden; door nieuwe gebouwen, andere gerechten, bijzondere gebruiken. Althans, zo was het. Tegenwoordig hebben we alles al vooraf tot in de haarvaten bekeken en geanalyseerd.
‘Ja…de toren van Pisa is inderdaad echt zo scheef als we al 10x op het plaatje hebben gezien thuis.’ Een zinsnede uit een conference van cabaretier Lebbis (aka Hans Sibbel) die zo treffend weergeeft wat de schaduwkant is van de technologische vooruitgang die de wereld dichtbij brengt en klein maakt. En daarmee ons leven zo voorspelbaar.
De positivo in mij: doordat we bijna precies weten waar we terecht komen in Spanje, Kroatië of de Comoren, kunnen we ons nog meer verheugen. Leuk! 3 dorpjes verderop heb je hele gave druipsteengrotten waar je vooral ’s avonds naar toe moet want dan kan je de zon onder zien gaan door de spleten in de rotsen… echt heel bijzonder, kijk maar op deze foto’s. En dat derde tentje op de boulevard vanaf links is dé aanrader, je moet echt die cordero a la brasa eten… spare ribs zoals je ze in NL nog nooit gegeten hebt. Met FOMO als verdubbelaar kan het plannen al weken vooraf beginnen.
De negativo in mij: waar is nog de verrassing? Dat ene tentje waar je per ongeluk op stuit, dat dorpje wat je zomaar binnenrijdt. Of die muggen die op de camping zo irritant zijn .
Als romanticus ging ik op vakantie altijd blind voor de verrassing boven de verheuging. Spontaan boven gepland. Tot een paar jaar geleden… moet ik bekennen. En ook dit jaar was ik weer hoofd planning en daarmee regisseur van de verheuging voor de family. We moeten wel tegenwoordig zou ik bijna zeggen. Zonder reservering sta je geparkeerd. De meest gehoorde zin tegenwoordig in een restaurantje, bij de bootverhuur of als je die toren wil beklimmen als je er toevallig bent: Heeft u gereserveerd? De ‘verheugers’ staan 5-0 voor tegen de ‘verrassers’. Met mijn beste Spaans gecombineerd met mijn natuurlijke marketing-aanleg klets ik ons nog wel eens spontaan ergens binnen, maar per saldo valt me op dat vooraf plannen en reserveren loont. Hoe lullig dat een paar weken voor je vakantie ook voelt.
We hebben er nu thuis samen maar een nieuw ‘Vakantie-Verheug-Verras’ spel van gemaakt. We kiezen een paar dingen waar we echt naar toe willen en daar gaan we ons op verheugen. In ons geval een diner in Cap Sa Sal (Begur, Aiguafreda), een wedstrijd van FC Barcelona en een bootje huren voor een dag om de mooie baaitjes in Begur af te struinen. Daarnaast hebben we afzonderlijke verras-diensten. Waarbij een van ons de regisseur is en plant en waarbij de rest vol de verrassing gaat meemaken. Helaas kan ik niet zeggen waar dat toe geleid heeft, want dan gaan jullie je verheugen… maar zeker een aanrader! En geef hierbij ook je kinderen 1 voor 1 een dag de leiding. De nieuwe generatie brengt weer andere verrassingen kan ik je verklappen.
Moraal van mijn vakantieverhaal. Het is niet of maar en. Verheugen is niet meer weg te denken in de meeste vakanties, je kan niet meer om plannen heen als je lekker wil eten of leuke dingen wil doen. Maar! Gelukkig is verrassen ook nog steeds wat vakantie bijzonder maakt… alleen moet je dit wel plannen.
Op naar de herfstvakantie, wees er op tijd bij!
Anders Jansen