Hoge vraag ondanks afkoelende arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt voor klantcontactberoepen laat in 2024 een lichte afkoeling zien, hoewel er nog steeds een hogere vraag dan aanbod is. Dit blijkt uit de Arbeidsmarktmonitor September 2024 van de Klantenservice Federatie (KSF).
Ondanks de afname in spanning, blijft de behoefte aan personeel in de sector groot, met ruim 6.000 openstaande vacatures in het tweede kwartaal van 2024, iets minder dan de piek van 8.400 in 2022. Een opvallend element in het rapport is de verschuiving in de wervingsstrategieën van bedrijven. De Rabobank heeft bijvoorbeeld de eis van een diploma losgelaten om de drempel voor sollicitanten te verlagen, en werkt nauw samen met het UWV om kandidaten met verschillende achtergronden te bereiken. Dit geldt vooral voor 50-plussers, die vaak moeite hebben met digitale vaardigheden, maar met aanvullende begeleiding succesvol kunnen instromen.
Het beroep van klantcontactmedewerker staat op de derde plek van beroepen waar baanwisselaars naartoe overstappen. Interessant is dat 28% van deze mensen al werkzaam was in de sector en hier opnieuw een baan vond na een wisseling. De top vijf beroepen van waaruit mensen de overstap maken naar klantcontactmedewerker omvat onder andere horecamedewerkers, commercieel medewerkers en magazijnmedewerkers.
Hoewel het aantal WW’ers onder klantcontactmedewerkers sinds 2023 licht is gestegen, blijft het niveau relatief laag vergeleken met de piek tijdens de coronacrisis. In augustus 2024 stonden er 2.850 klantcontactmedewerkers ingeschreven als werkzoekend, een toename van 12% ten opzichte van 2023.
De verwachting is dat de vraag naar klantcontactpersoneel op korte termijn hoog blijft, ondanks de afnemende spanning op de arbeidsmarkt. Dit biedt mogelijkheden voor instroom vanuit diverse sectoren en voor oudere werkzoekenden.