Duurzaamheid belangrijker dan snelheid voor een derde van Nederlandse klanten
Uit onderzoek van Descartes Systems Group blijkt dat 32% van de Nederlandse consumenten duurzaamheid belangrijker vindt dan snelheid bij thuisbezorging. Terwijl 30% juist de snelheid van levering voorop stelt, vindt een ruime meerderheid van 63% het belangrijk dat retailers een milieuvriendelijke bezorgoptie aanbieden.
Van de verschillende milieuvriendelijke bezorgopties wekt een 100% CO2-neutrale bezorgservice de meeste interesse, met 53% van de ondervraagden die dit ‘behoorlijk’ tot ‘zeer interessant’ vinden. Andere populaire opties zijn het samenvoegen van bestellingen tot één levering per week (48%) en het ontvangen van advies over de meest milieuvriendelijke bezorgoptie (48%). Daarnaast geeft 46% aan geïnteresseerd te zijn in het ophalen van hun bestelling in de winkel.
Een opvallend resultaat uit het onderzoek is dat 58% van de Nederlanders er tegenwoordig voor kiest om hun pakket op te halen bij een pakketautomaat, vergeleken met 28% die kiest voor thuisbezorging en 14% die hun bestelling in de winkel ophaalt. Bemoedigend voor retailers en het milieu is dat alle respondenten aangeven open te staan voor het verkleinen van hun ecologische voetafdruk. Bijna een derde (31%) van de consumenten baseert regelmatig of altijd hun aankoopbeslissingen op de milieu-impact van het product of het bedrijf.
'Ondanks de financiële druk waarmee veel klanten mee te maken hebben, blijft de interesse in de aankoop van goederen van bedrijven met milieuvriendelijke thuisbezorgopties groot', stelt Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes. 'Door klanten in alle leeftijdsgroepen te informeren over milieuvriendelijke bezorgopties, kunnen retailers zich beter onderscheiden en merkloyaliteit opbouwen.'