KSF overweegt tegenstem op herziening ISO 18295
De Klantenservice Federatie (KSF), beheerder van de ISO 18295-standaard in Nederland - is door NEN gevraagd een standpunt in te nemen over een voorgestelde herziening en uitbreiding van de internationale norm.
Het voorstel uit China beoogt de standaard ingrijpend te wijzigen door extra sectorspecifieke normen en aanvullende standaarden toe te voegen. De Nederlandse Raad van Toezicht (RvT) van de ISO 18295, die door KSF is ingericht, erkent dat de norm aanpassing behoeft vanwege de technologische en maatschappelijke ontwikkelingen sinds de invoering ervan.
Het Chinese voorstel wordt echter als te vergaand beschouwd, omdat het mogelijk afwijkt van de kernprincipes van de ISO 18295. Deze standaard richt zich op wat organisaties in klantcontactcentra moeten organiseren, zonder de exacte invulling ervan te dicteren.
Om die reden overweegt de RvT om namens Nederland een tegenstem uit te brengen. Tegelijkertijd benadrukt de RvT dat een tegenstem niet betekent dat KSF geen rol zal spelen in de verdere ontwikkeling van de norm, mocht het Chinese voorstel worden aangenomen. Bij een tegenstem zal Nederland een eigen voorstel indienen, gericht op het actualiseren van de standaard met aandacht voor relevante technologische en maatschappelijke ontwikkelingen.
KSF hecht veel waarde aan de mening van huidige en toekomstige ISO-certificaathouders en leden. Deze worden dan ook opgeroepen om hun visie te delen via een online formulier op uiterlijk 8 december. Het definitieve standpunt van de RvT moet op 9 december worden ingediend.
Meer informatie over de procedure en over het geven van een mening op de website van de KSF.