WFC en vakorganisaties ondertekenen nieuwe cao
Eind oktober werd bekendgemaakt dat Werkgeversvereniging van Facilitaire Contactcenters (WFC) samen met vakorganisaties FNV, CNV en Qlix een akkoord heeft bereikt over de nieuwe driejarige cao voor Facilitaire Contactcenters.
Inmiddels is dit onderhandelingsresultaat omgezet in een nieuwe, gemoderniseerde cao. Na ondertekening is het traject om de WFC cao door het Ministerie algemeen verbindend te laten verklaren in gang gezet. WFC is met haar leden representatief voor de Facilitaire contactcenterbranche. Een eerste reactie van alle betrokken partijen: WFC, FNV, CNV en Qlix.
Robin Jansen, voorzitter WFC: 'Het converteren van een onderhandelingsresultaat naar een moderne cao tekst is complex. Zeker als je de ambitie hebt dit snel te doen. Want hoe eerder de cao gereed is, hoe eerder we deze algemeen verbindend kunnen laten verklaren. Met de inspanningen van onze delegatie leden Carlijn Kremer-Berendsen en Yvette Haagmans is dit gelukt! Een mooie prestatie waar we trots op mogen zijn.'
‘Met deze cao worden stappen gezet in de goede richting, maar we zijn er nog niet’, zegt Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters. ‘Veel van hen kunnen maar moeilijk rondkomen en zijn oververtegenwoordigd in de schuldsanering. Dit akkoord geeft hen wel meer financiële ademruimte en zekerheid voor de toekomst. De afbouw van de jeugdschalen zorgt ervoor dat jonge werknemers sneller een volwaardig loon verdienen, wat bijdraagt aan een eerlijke beloning voor al het werk in de sector. Op inhoud hebben we nog stappen te zetten; onze gezamenlijke aanpak geeft vertrouwen voor de toekomst.'
Roderik Mol (CNV) geeft aan: 'De ondertekening van de cao en de aanvraag voor algemeen verbindend verklaren markeren weer een mooie stap voor betere arbeidsvoorwaarden in alle contactcenters. We gaan de komende jaren samen met de WFC verder bouwen aan het imago en de arbeidsvoorwaarden van de sector. De naleving van de cao zal voor CNV in 2025 een speerpunt zijn zodat niet alleen de WFC leden die de cao al naleven maar alle andere spelers dit ook doen.'
Namens Qlix reageert Ron Harmsen: 'Uit de nieuwe cao leid je zonder meer de waardering van werkgevers voor hun medewerkers af. Met een beter algemeen salarisperspectief, de herinvoering van extra salarisontwikkeling op basis van de individuele beoordeling en natuurlijk de verbeteringen in de pensioenregeling worden vooral de trouwe medewerkers beter beloond. En dat is goed nieuws voor medewerkers én de branche!’
De verwachting is dat de cao in het eerste kwartaal van 2025 algemeen verbindend verklaard zal worden.