Ekoplaza uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland

Ekoplaza uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland
  • 14 maart 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Supermarktketen Ekoplaza is door klanten verkozen tot het meest duurzame merk van Nederland in de Sustainable Brand Index 2025. Dit markeert een verschuiving na jaren waarin Tony’s Chocolonely en De Vegetarische Slager de lijst aanvoerden. Tony’s Chocolonely staat nu op de tweede plaats, terwijl De Vegetarische Slager naar de negende positie is gezakt.

Ekoplaza heeft de afgelopen jaren zijn naamsbekendheid vergroot en zijn positie in de duurzame retail versterkt. Erik Elvingsson Hedén, oprichter van de Sustainable Brand Index, stelt: 'De naamsbekendheid van Ekoplaza is de afgelopen jaren gestaag gegroeid. Consumenten ervaren Ekoplaza als een duidelijk merk met sterke waarden, wat vooral belangrijk is in tijden van onzekerheid en verwarring over duurzaamheid. Terwijl steeds meer bedrijven proberen zich te positioneren op het gebied van duurzaamheid, belonen consumenten merken die consequent en betrouwbaar zijn gebleven.'

Reactie van Ekoplaza
Hans van Mierlo, Marketing Manager bij Ekoplaza, reageert op de erkenning: 'Als biologische supermarkt doen we geen concessies aan onze principes, ook niet een beetje. We zijn ontzettend trots dat consumenten Ekoplaza herkennen als dé plek waar ze biologische, luchtvrachtvrije producten uit de korte keten kunnen vinden. Het is voor ons een eer om tussen zulke gedreven merken te staan die zich allemaal inzetten voor een duurzamere wereld.'

Top 10
1. Ekoplaza
2. Tony's Chocolonely
3. IKEA
4. Dopper
5. Zonnatura
6. Greenchoice
7. Dille & Kamille
8. ANWB
9. De Vegetarische Slager
10. Marktplaats

Foto: Hans van Mierlo, marketingmanager Ekoplaza