Nederlanders blijven trouw aan bekende hotelketens

Meer dan de helft van de Nederlanders koos in de afgelopen drie jaar voor een hotelverblijf in eigen land. Bekende hotelketens als Van der Valk en Fletcher trekken daarbij het grootste aantal klanten. De langste verblijven worden bij Enjoyhotels geboekt. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens van Multiscope.
Volgens Multiscope verbleef 52% van de Nederlandse volwassenen in een hotelketen. Samen zijn deze klanten goed voor 27,2 miljoen hotelovernachtingen. De klantvoorkeur blijkt sterk geconcentreerd: Van der Valk trekt 27% van alle bezoekers, Fletcher Hotels volgt met 22%. NH Hotels, ibis en Bastion Hotels completeren de top vijf.
Langere verblijven
De gemiddelde verblijfsduur per klant ligt op 1,8 nachten, maar bij Enjoyhotels blijft men gemiddeld 4,1 nachten. Ook Corendon Hotels (3,5 nachten) en Stayokay (2,0) laten zien dat een langere klantreis mogelijk is bij specifieke formules. Langere verblijven kunnen wijzen op een hogere klanttevredenheid of een sterkere binding met het merk.
Zakelijke reis
Zakelijke overnachtingen maken 17% uit van het totaal. Bij Hampshire Hotels is zelfs meer dan de helft van de reizen zakelijk van aard (52%). Ook Postillion Hotels (41%), Mercure (40%), NH Hotels (32%) en Leonardo Hotels (32%) trekken een relatief groot aandeel zakelijke klanten aan, wat invloed heeft op klantverwachtingen en servicebeleving.
De Nationale Benchmark Hotelketens biedt inzicht in de klantreis binnen de Nederlandse hotelmarkt. Er is onder meer gekeken naar overnachtingsgedrag, merkloyaliteit en Net Promoter Score (NPS). Het onderzoek is uitgevoerd onder 5.036 Nederlanders van 18 jaar en ouder, representatief voor de volwassen bevolking.
- Nationale Benchmark Hotelketens
- klantloyaliteit
- Van der Valk
- zakelijke klanten
- hotelonderzoek
- verblijfsduur
- Multiscope
- hotelkeuze