Retailmedewerkers missen privégelegenheden door werk

Ruim een kwart van de werknemers in de retailsector (27%) heeft het afgelopen jaar een belangrijke privégelegenheid gemist vanwege werkverplichtingen. Dat blijkt uit onderzoek van Protime onder ruim 300 retailmedewerkers.
Volgens het onderzoek is 23% van de werknemers regelmatig ontevreden over hun rooster. Een belangrijke oorzaak hiervan is het feit dat roosters vaak op het laatste moment worden aangepast: negentien procent van de medewerkers ervaart dit als problematisch. Ook vindt zeventien procent dat er te veel flexibiliteit van hen wordt gevraagd.
Gebrekkige communicatie
Wanneer er last-minute wijzigingen plaatsvinden, verloopt de communicatie daarover niet altijd goed. Veertien procent van de respondenten ziet dit als een knelpunt. Daarnaast blijkt dat het doorgeven van roostervoorkeuren in veel gevallen slechts kort van tevoren mogelijk is: 37% van de medewerkers moet dit minder dan een maand van tevoren doen. Terwijl 41% daarvan dit liever minimaal een maand vooraf wil regelen.
Meer grip op werktijden
Leonie Gorissen, directeur Nederland bij Protime, licht toe: 'Van retailmedewerkers wordt verwacht dat zij flexibel zijn, door op verschillende tijdstippen te werken en ook in het weekend en in de avonden. In ruil daarvoor hebben zij behoefte aan grip op en duidelijkheid over het rooster.' Volgens haar is tijdige en duidelijke communicatie essentieel om te voorkomen dat medewerkers belangrijke privégelegenheden missen. 'Dat wordt tegenwoordig steeds gemakkelijker dankzij de inzet van de juiste software. Hiermee maak je een optimaal rooster, wat zorgt voor tevreden en betrokken medewerkers.'