ACM: Shein moet website aanpassen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere Europese consumententoezichthouders hebben vastgesteld dat de Chinese webshop Shein zich op meerdere punten niet aan het Europese consumentenrecht houdt. Shein krijgt nu een maand de tijd om aan te geven hoe het bedrijf zijn website gaat aanpassen.
Volgens de toezichthouders, waaronder Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Ierland, misleidt Shein klanten en belemmert het eerlijke concurrentie. De overtredingen variëren van nepaanbiedingen tot het achterhouden van contactgegevens.
Martijn Ridderbos, bestuurslid van de ACM, licht toe: 'Shein is in veel Europese landen actief. Omdat het in al die landen de rechten van consumenten schendt, is het belangrijk om hiertegen samen een vuist te maken.'
Vervolgstappen en toezicht
Shein moet binnen een maand met voorstellen komen om de handelspraktijken aan te passen. Doet het bedrijf dat niet, dan kunnen nationale toezichthouders sancties opleggen, zoals boetes.
De acties zijn onderdeel van een bredere samenwerking binnen het Europese CPC-netwerk (Consumer Protection Cooperation). Daarnaast valt Shein als Very Large Online Platform onder de Digital Services Act (DSA). De Europese Commissie coördineert de acties tussen CPC en DSA en heeft Shein om aanvullende informatie gevraagd over de naleving van consumentenregels.
Bron: ACM