Trouwe klanten betalen vaker meer voor schadeverzekeringen

Bijna de helft van de schadeverzekeraars rekent trouwe klanten structureel hogere premies dan nieuwe klanten met een vergelijkbaar risicoprofiel. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Deze prijsverschillen leiden ertoe dat klanten die niet actief hun verzekeringen vergelijken of overstappen, ongemerkt meer betalen.
De gemiddelde premie voor een autoverzekering is 10,7% behaald, meldt digitaal verzekeringsplatform Surebird, wat neerkomt op een jaarlijkse meerprijs van 109 euro. Voor woonverzekeringen – zoals opstal- en inboedelverzekeringen – bedraagt de stijging gemiddeld 15%. Volgens betrokken partijen worden deze verhogingen onder meer veroorzaakt door risicoverhogende omstandigheden zoals extreem weer.
Gebrek aan inzicht en transparantie
Uit de Consumentenmonitor blijkt dat 31% van de Nederlanders geen goed overzicht heeft van hun verzekeringsproducten. Daardoor blijven hogere kosten vaak onopgemerkt. Klanten die hun verzekeringen niet regelmatig onder de loep nemen, lopen het risico onzichtbaar te veel te betalen.
Bundeling
Taco van Wachem, oprichter Surebird, adviseert klanten om hun verzekeringen te bundelen: 'Door alles onder te brengen op één platform besparen onze klanten gemiddeld 450 euro per jaar.' Surebird zegt jaarlijks actief het verzekeringspakket van klanten te controleren en waar nodig aan te passen. Zo blijft het pakket actueel en betaal je nooit meer te veel volgens het platform.