ACM stopt onderzoek na toezeggingen VodafoneZiggo

VodafoneZiggo neemt voortaan volledige verantwoordelijkheid voor alle telefonische werving door én namens het bedrijf. De toezegging volgt op een ACM-onderzoek naar klachten over ongewenste telefoontjes.
‘VodafoneZiggo erkent dat het verantwoordelijk is voor alle telefonische werving die door en namens haar gebeurt’, zegt ACM-bestuurslid Martijn Ridderbos. ‘Mensen zullen voortaan alleen gebeld worden met een commercieel aanbod als zij daarmee hebben ingestemd.’
De toezegging houdt in dat VodafoneZiggo bedrijven die voor haar bellen strenger gaat controleren op naleving van de regels. Ook moeten zij stoppen met bellen zodra iemand zijn toestemming intrekt. Ter ondersteuning van dit beleid doneert VodafoneZiggo 25.000 euro aan het Nationaal Ouderenfonds.
De ACM ziet de toezegging als een minimale gedragsnorm voor de gehele sector. Ridderbos: ‘Wij gaan ervan uit dat alle bedrijven die telefonische werving gebruiken dit voorbeeld zullen volgen.’