Loyaliteitsprogramma’s populair onder klanten

Loyaliteitsprogramma’s populair onder klanten
  • 30 juni 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Ruim vier op de tien Nederlandse klanten nemen deel aan een loyaliteitsprogramma. Dat blijkt uit het Retail Radar rapport 2025 van Voyado. De meeste deelnemers zijn op zoek naar extra korting, gratis verzending of af en toe een cadeautje. Bol Select werd daarbij het vaakst als favoriet genoemd.

Voyado stelde een top tien samen van de populairste loyaliteitsprogramma’s onder Nederlandse klanten. Op nummer één staat Bol Select, gevolgd door Albert Heijn Bonus, Air Miles, H&M, Kruidvat, Jumbo, Nike, Hema, Amazon Prime en Zalando. Volgens het rapport zijn dergelijke programma’s succesvol als ze voordelen bieden die inspelen op koopgedrag en klantvoorkeuren.

Scandinavisch voorbeeld
Het rapport wijst op een mogelijke trend richting Scandinavische retailstrategieën. In Zweden, Noorwegen en Denemarken komt 73 procent van de retailomzet van klanten die actief worden benaderd via loyaliteits- en retentiecampagnes. Leden van zulke programma’s geven daar gemiddeld 3,1 procent meer uit per bestelling, gebruiken 40 procent vaker kortingen en retourneren 12,3 procent minder vaak.

Gedrag en voorkeuren
Uit de peiling blijkt dat 15 procent van de Nederlandse klanten afziet van een aankoop bij het ontbreken van korting. Daarnaast zijn kleine extraatjes belangrijk voor de loyaliteit. ‘Retailers die inspelen op het juiste moment, met relevante en persoonlijke aanbiedingen, maken het verschil’, zegt Mathijs Ruigrok, Sales Director Voyado Benelux.

Belang van omnichannel
Hoewel online winkelen populairder is bij kledingmerken als H&M en Zara, tonen fysieke winkels van Hema en Zeeman een hogere klantloyaliteit. Pauline van Dongen, oprichter van The Loyalty Matchmaker, concludeert: ‘De meest succesvolle loyaliteitsprogramma’s zijn eenvoudig, relevant en onderscheidend. Wie zowel on- als offline investeert in die beleving, bouwt niet zomaar klanten, maar echte merkambassadeurs.'

comments powered by Disqus