Onderzoek: Vertrouwen en inzet bepalen adoptie agentic AI

Agentic AI kan tegen 2028 wereldwijd tot 450 miljard dollar (omgerekend ongeveer 415 miljard euro) aan economische waarde genereren. Toch blijft grootschalige toepassing uit, blijkt uit het rapport van Capgemini Research Institute. Belangrijkste obstakels zijn gebrek aan vertrouwen en beperkte samenwerking tussen mens en AI-agent.
Het vertrouwen in volledig autonome AI-agents daalde het afgelopen jaar van 43 naar 27 procent. Vooral zorgen over privacy, ethiek en transparantie remmen de adoptie. Toch blijkt dat organisaties meer vertrouwen krijgen naarmate ze verder komen in de implementatie. Zo heeft 47 procent van de organisaties in de implementatiefase bovengemiddeld vertrouwen.
Mens en machine
Capgemini verwacht dat AI-agents binnen drie jaar betrokken zijn bij de meeste zakelijke taken. Volgens 90 procent van de leidinggevenden is menselijke betrokkenheid positief of kostenneutraal. Organisaties zien het meeste effect als mensen actief blijven meedenken. Dit leidt volgens het rapport tot 65 procent meer betrokkenheid, 53 procent meer creativiteit en 49 procent hogere werknemerstevredenheid.
Lage gereedheid
Slechts 2 procent van de organisaties past agentic AI op schaal toe. De meeste bedrijven bevinden zich nog in de plannings- of pilotfase. Minder dan 20 procent heeft de datahuishouding op orde en 80 procent mist een volwassen AI-infrastructuur. ‘Succes vereist een strategische transformatie van mensen, processen en systemen’, zegt Franck Greverie, Chief Portfolio & Technology Officer bij Capgemini. ‘Vertrouwen opbouwen in AI is essentieel, door ethiek en veiligheid vanaf het begin te integreren. Ook moeten organisaties zich herstructureren om effectieve samenwerking tussen mens en AI mogelijk te maken.’
