Slechts handvol verzekeraars digitaal volwassen

Slechts handvol verzekeraars digitaal volwassen
  • 11 juli 2025
  • Kel Koenen

Uit het Digital Insurance Maturity 2025-rapport van Deloitte blijkt dat maar weinig verzekeraars vooroplopen in digitale klantbeleving. Generatieve AI en omnichannel distributie maken het verschil, maar succes vraagt méér dan technologie alleen.

Verzekeraars kunnen het zich niet meer permitteren om achter te blijven op digitaal vlak. Toch blijkt uit het nieuwe ‘Digital Insurance Maturity 2025’-rapport van Deloitte dat slechts een kleine groep daadwerkelijk vooroploopt. Deze ‘Digital Champions’ bieden klanten niet alleen een breed scala aan online mogelijkheden, maar onderscheiden zich vooral door een frictieloze digitale ervaring.

‘Verzekeraars die digitaal volwassen zijn, scoren tot ruim twee keer beter op onderdelen als claimafhandeling en contractbeheer dan hun minder volwassen collega’s’, aldus Deloitte. Het rapport, gebaseerd op onderzoek onder 93 verzekeraars in 16 landen, laat zien dat generatieve AI en omnichannel distributie bepalend worden voor toekomstig succes. ‘Na jaren van experimenteren betreden verzekeraars nu een nieuwe fase van AI-volwassenheid’, stelt Deloitte. ‘Een van de meest veelbelovende ontwikkelingen is generatieve AI met het potentieel om klantenservice, acceptatie, contentcreatie en productinnovatie ingrijpend te veranderen.’

Toch draait digitale transformatie niet enkel om technologie. Succesvolle partijen investeren ook in backend-modernisering en bouwen aan een cultuur van innovatie, verantwoordelijkheid en wendbaarheid. Daarmee kunnen ze sneller én persoonlijker inspelen op klantbehoeften in een markt waarin digitale beleving steeds vaker de doorslag geeft.

comments powered by Disqus