Bezoekers willen gemak: festivalmuntjes verliezen terrein

Steeds meer Nederlandse festivalbezoekers betalen het liefst contactloos. Uit onderzoek van MyPos blijkt dat 73 procent pinbetalingen onmisbaar vindt op evenementen. Ook organisatoren stappen over op digitale betaalmethoden.
Waar festivalmuntjes jarenlang de standaard waren, kiest het merendeel van de bezoekers inmiddels voor moderne alternatieven. Volgens het onderzoek, uitgevoerd door Multiscope onder 1.011 Nederlanders, geeft 70 procent de voorkeur aan de pinpas om losse muntjes te vermijden. Slechts 12 procent gebruikt nog consumptiemunten.
Extra omzet door eenvoud
Gemak speelt een grote rol bij de keuze voor digitale betalingen. Voor 22 procent van de bezoekers verlaagt contactloos betalen de drempel om nog een drankje of snack te kopen. Op een festival als Lowlands met 60.000 bezoekers betekent dit potentieel meer dan 10.000 extra bestellingen. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar (36%) zijn gevoelig voor dit gemak. In België ligt dit aandeel zelfs op 46 procent.
‘Het tijdperk van rondslingerende consumptiemuntjes loopt ten einde’, zegt Chris Brillouet, Country Manager MyPos Benelux. ‘Bezoekers willen vooral gemak en snelheid aan de bar. Uit het onderzoek blijkt dat het ook goed is voor de omzet: één op de vijf bestelt sneller iets extra’s als ze kunnen pinnen. Voor organisatoren is het dus slim om werk te maken van eenvoudige en snelle betaalopties die passen bij de verwachtingen van het publiek.’
Ook bij sanitaire voorzieningen speelt digitalisering een rol. Een meerderheid van 58 procent vindt contant betalen voor een toiletbezoek achterhaald. Bezoekers willen ook daar snel en eenvoudig kunnen betalen met pin of telefoon.
Beeld: MyPos
