ING start campagne tegen online fraude

Uit onderzoek van ING en Validators blijkt dat Nederlanders zich steeds bewuster zijn van online frauderisico’s. Toch bestaat er grote behoefte aan toegankelijke informatie over hoe klanten zich beter kunnen beschermen. ING lanceert daarom een nieuwe social media campagne op Instagram en TikTok.
Volgens het onderzoek denken steeds meer Nederlanders dat zij slachtoffer kunnen worden van online fraude. Met name valse webshops en technologieën zoals AI en voice cloning baren zorgen. Klanten voelen zich veiliger wanneer zij goed geïnformeerd zijn over de risico’s en hoe zij zich kunnen beschermen. Een ruime meerderheid wil dan ook regelmatig informatie ontvangen over veilig bankieren. Opvallend is dat generatie Z zich minder goed geïnformeerd voelt over fraudepreventie en zich kwetsbaarder acht dan oudere generaties.

Nieuwe campagne
ING speelt in op deze zorgen met de campagne ‘Wie is jouw tweede paar ogen?’. De campagne is een vervolg op ‘Check het Gesprek’ en richt zich op herkenbare fraudescenario’s zoals datingfraude en aankoopfraude. De boodschap: laat iemand uit je omgeving meekijken bij een verdachte situatie, zoals een online aanbieding of een financieel verzoek.
Samenwerking cruciaal
‘Fraude voorkomen begint bij bewustwording’, zegt Adine Wempe, directeur Fraude bij ING. ‘We zien dat mensen steeds vaker willen weten hoe ze fraude kunnen herkennen en voorkomen. Daarom zetten we in op begrijpelijke informatie via kanalen die mensen dagelijks gebruiken.’ Volgens Wempe is samenwerking essentieel: ‘Wij blijven alle partijen oproepen om samen te werken en een stap vooruit te zetten in de strijd tegen online fraude.’
