Openbank kiest voor digitaal én dichtbij

De volledig digitale bank van Santander Group wil laten zien dat online bankieren ook persoonlijk kan - met echte mensen aan de lijn, in het Nederlands. Online bankieren mag dan snel, efficiënt en goedkoop zijn, het dreigt ook steeds onpersoonlijker te worden.
Waar veel banken hun klanten doorverwijzen naar chatbots of moeilijk bereikbare helpdesks, kiest Openbank - de volledig digitale bank van de Santander Group - juist voor een menselijke aanpak. Nederlandse klanten kunnen bij Openbank nog altijd terecht bij medewerkers die de tijd nemen om echt te luisteren en in hun eigen taal te helpen.
Sinds de start in Nederland in 2020 heeft Openbank zich gepositioneerd als een innovatieve speler met aantrekkelijke rentes, nieuwe spaarmethoden en hoge veiligheidsnormen. Toch is het juist de persoonlijke service die de bank onderscheidt. ‘Wie belt er nog met zijn bank? Meer mensen dan je denkt’, zegt Nicci De Haas, Market Manager Nederland bij Openbank tegen Banken.nl. ‘In een digitale wereld blijft een menselijk gesprek een essentieel onderdeel in het kweken van vertrouwen. Als je wilt dat mensen je hun geld toevertrouwen, moet je ze aanspreken in hun eigen taal - letterlijk én figuurlijk.’
Openbank combineert de schaal en technologische kracht van een wereldspeler met de nabijheid van een lokale bank. De Haas: ‘Internationaal denken en lokaal bankieren: we blijven inspelen op Nederlandse klantbehoeften.’
Veel banken gebruiken AI en automatisering om menselijk contact te vervangen, Openbank ziet technologie juist als middel om persoonlijker te worden. Met innovatieve tools en menselijke service wil de bank aantonen dat digitaal niet per se afstandelijk hoeft te zijn. ‘Digitale innovatie en persoonlijke aandacht versterken elkaar, zolang de klant centraal blijft staan’, aldus De Haas.
