Verouderde IT belemmert klantgerichtheid en kost miljoenen

Bedrijven wereldwijd lopen jaarlijks gemiddeld meer dan 370 miljoen dollar mis doordat zij hun verouderde IT-systemen niet tijdig weten te moderniseren. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Pegasystems Inc., uitgevoerd door onderzoeksbureau Savanta onder ruim 500 IT-beslissers.
De grootste kostenpost – gemiddeld 134 miljoen dollar per jaar – komt voort uit de tijd die verloren gaat aan arbeidsintensieve, traditionele processen. Daarnaast verliezen organisaties jaarlijks zo’n 58 miljoen dollar door mislukte moderniseringsprojecten en nog eens 56 miljoen dollar aan het onderhouden en integreren van legacy-systemen. Uit het onderzoek blijkt dat 78% van de IT-beslissers vindt dat de middelen die nu in onderhoud gaan, beter aan innovatie besteed kunnen worden. Toch lukt het maar weinig bedrijven om hun verouderde infrastructuur aan te pakken. Meer dan een derde (36%) noemt de tijdsintensiviteit van het proces als belangrijkste reden, terwijl 29% aangeeft te druk te zijn met het oplossen van storingen die juist door die systemen worden veroorzaakt. Ook ziet een kwart van de respondenten dat het onderwerp bij het management geen prioriteit krijgt.
De afhankelijkheid blijft groot: tweederde van de ondervraagden gebruikt dagelijks tussen de één en tien legacy-applicaties, terwijl bijna 30% er zelfs tot twintig actief inzet. Slechts 9% van de organisaties zegt alle verouderde applicaties inmiddels volledig te hebben vervangen of uitgefaseerd. ‘Veel organisaties realiseren zich niet dat ze jaarlijks honderden miljoenen dollars verliezen door verouderde systemen en technical debt’, zegt Don Schuerman, CTO bij Pega. ‘Het is niet langer houdbaar om kostbare middelen te steken in technologie die het bedrijf eerder belemmert dan vooruithelpt. Met Pega Blueprint kunnen bedrijven eindelijk de waardevolle data en logica uit die legacy-systemen halen en omzetten naar moderne, cloud-ready AI-toepassingen die wel toekomstbestendig zijn.’
Het onderzoek van Pega werd uitgevoerd onder meer dan 500 IT-beslissers in Noord-Amerika, Europa, Australië en het Verenigd Koninkrijk. Daarbij werd ‘technische schuld’ gedefinieerd als de impliciete kosten en extra inspanningen die gepaard gaan met het gebruik van verouderde systemen die moeilijk schaalbaar, duur in onderhoud en slecht compatibel zijn met moderne technologieën.

