Check Friday stimuleert bewuste aankopen rond Black Friday

In aanloop naar Black Friday roept de Groene Metropoolregio inwoners op om hun aankoopgedrag te heroverwegen met de campagne Check Friday. De actie biedt praktische handvatten om impulsieve aankopen te vermijden en wijst op circulaire alternatieven.
Volgens de initiatiefnemers zetten tijdelijke kortingen aan tot snelle aankopen, zonder dat klanten zich afvragen of een product écht nodig is. De campagne spoort aan om drie vragen te stellen voor aankoop: ‘Heb ik het echt nodig?’, ‘Kan ik het tweedehands of refurbished kopen?’ en ‘Kan ik het lenen of repareren?’.
Regionale focus
De Groene Metropoolregio wil met Check Friday de zichtbaarheid van lokale circulaire ondernemers vergroten. ‘We stimuleren duurzaam consumentengedrag zonder belerend te zijn’, aldus de organisatie. Gemeenten krijgen een eenvoudig format om de campagne lokaal uit te rollen.
Alternatief voor Black Friday
Check Friday positioneert zich als bewuste tegenhanger van Black Friday. De campagne benadrukt dat duurzamer kopen niet ingewikkeld hoeft te zijn en sluit aan bij de bredere ambitie van de regio om koploper te zijn in de circulaire economie.
Eerder schreven we over Dille & Kamille, die al jaren voor Green Friday gaan. Met dit jaar voor het eerst de Plantenservice.
Beeld: De Groene Metropoolregio
