Van paskamer naar groepschat: zo shopt Gen Z tijdens de feestdagen

Van paskamer naar groepschat: zo shopt Gen Z tijdens de feestdagen
  • 27 november 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Tijdens de feestdagen verandert het winkelgedrag van Gen Z opvallend, blijkt uit onderzoek van Snapchat onder ruim 1.000 jongeren tussen de 16 en 28 jaar in Nederland. Hun oriëntatie, inspiratie, evaluatie en aankoop verlopen niet meer in vaste stappen, maar via een continu hybride proces van online communicatie en fysiek winkelbezoek.

Sociale interactie speelt een centrale rol bij de aankoopbeslissingen van Gen Z. Vooral via berichtenapps betrekken jongeren hun directe omgeving bij het kiezen van cadeaus. Volgens Snapchat noemt 38 procent van de respondenten vrienden en familie als belangrijkste raadgevers. Daarmee hebben zij meer invloed dan reclame, influencers of buitenreclame. Pia Tandrup, General Manager bij Snapchat Nordics & Benelux: ‘De mensen die belangrijk voor ons zijn, zoals vrienden en creators die we leuk vinden, nemen een steeds centralere rol in tijdens het shoppen.’

Fysiek én digitaal
Ondanks hun digitale voorkeur, bezoekt 64 procent van de ondervraagden ook fysieke winkels. Tegelijkertijd koopt 72 procent van hen cadeaus online. Technologieën zoals augmented reality (AR) maken het mogelijk om virtueel producten te passen of in de eigen leefomgeving te bekijken. ‘Via Snaps of Stories doe je inspiratie op, ontdek je nieuwe items, en krijg je shoppingadvies terwijl je in de winkel staat’, aldus Tandrup.

Zelf cadeaus kopen
Opvallend is dat één op de vijf jongeren rond de feestdagen ook een cadeau voor zichzelf aanschaft. Daarbij geven zij gemiddeld €128 uit. Merken die willen aansluiten bij deze generatie, moeten afstappen van traditionele verkoopboodschappen. Gen Z zoekt naar inspiratie, creativiteit en merken die op een natuurlijke manier onderdeel zijn van hun gesprekken met vrienden en familie.

comments powered by Disqus